مدل حسادت سازمانی در سازمان های دولتی ایران – مطالعه موردی بیمارستان های آموزشی درمانی استان کرمانشاه
محورهای موضوعی : تعالی منابع انسانیفرنوش شفاپی 1 , فریدون احمدی 2 , منصور ایراندوست 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت دولتی-منابع انسانی، گروه مدیریت، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، پیام نور تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج ، ایران
کلید واژه: مدیریت حسادت سازمانی, کارکنان بیمارستان های آموزشی, منابع انسانی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضرطراحی و تبیین رویکرد جامع حسادت سازمانی در سازمان های دولتی ایران – مطالعه موردی بیمارستان های آموزشی درمانی استان کرمانشاه است. روش بررسی: جامعه آماری در بخش کیفی کلیه متخصصین مدیریت آموزشی و رفتار سازمانی بودند که از این تعداد ، 34 نفر و در بخش کمی ازبین پزشکان، پرستاران و کادر اداری به تعداد 424 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شدند و فقط 423 نفر به پرسشنامه تنظیم شده توسط محقق پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها در مرحله کیفی از تکنیک تحلیل موضوعی(تم) و در مرحله کمی از بازبینی توسط اعضا، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش تضمین گردید. همچنین به منظور سنجش پایایی کدگذاری های انجام شده، از روشهای بازآزمون و توافق درون موضوعی استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش در مرحله)کیفی (نشان داد که عوامل اثرگذار بر حسادت سازمانی در بین کارکنان بر اساس نتایج حاصل از مصاحبه ها با افراد متخصص به 72 مفهوم و 19 مضمون فرعی و 7 مضمون اصلی با عناوین : رفتارهای ضد شهروندی، فرهنگ سازمانی، ویژگیهای شخصیتی، وجود فاصله بین مدیر و کارکنان، جو سازمانی نامطلوب، کم توجهی به قابلیتهای یادگیری سازمانی، رهبری معنوی تقسیم می شوند. و نتیجه گیری: رفتارهای ضد شهروندی، وجود فاصله بین مدیر و کارمند، جو سازمانی نامطلوب، کم توجهی به قابلیت های یادگیری سازمان، کم توجهی به ویژگی های شخصیتی موجب افزایش حسادت سازمانی و فرهنگ سازمانی و رهبری معنوی موجب کاهش حسادت سازمانی می شود. مدلی برای مدیریت حسادت سازمانی ارائه
Background and purpose: The purpose of the present research is to design and explain the comprehensive approach of organizational jealousy in Iran's government organizations - a case study of educational and therapeutic hospitals in Kermanshah province. Research method: The statistical population in the qualitative part was all the experts in educational management and organizational behavior, of which 34 people and in the quantitative part, 424 people were selected from doctors, nurses and administrative staff as a sample and by proportional stratified sampling method. and only 423 people responded to the questionnaire prepared by the researcher. For data analysis in the qualitative stage of thematic analysis technique (theme) and in the quantitative stage of review by members, peer review, the collaborative nature of the research was guaranteed. Also, in order to measure the reliability of the done codings, the methods of retesting and intra-subject agreement were used. Findings: The findings of the research in the (qualitative) stage showed that the factors influencing organizational jealousy among employees based on the results of interviews with experts were divided into 72 concepts and 19 sub-themes and 7 main themes with the titles: anti-citizen behaviors, Organizational culture, personality traits, existence of distance between manager and employees, unfavorable organizational climate, lack of attention to organizational learning capabilities, spiritual leadership are divided. Conclusion: anti-citizen behaviors, existence of distance between manager and employee, unfavorable organizational atmosphere, low attention to organizational learning capabilities, low attention to personality traits increase organizational envy and organizational culture and spiritual leadership decrease organizational