مؤلفه ها و شاخص های منتورینگ همتا برای توسعه حرفه ای معلمان: مرور سیستماتیک براساس مدل رایت
محورهای موضوعی : تعالی منابع انسانیناهید یساول 1 , هادی پورشافعی 2 , حسین مومنی مهموئی 3 , احمد اکبری 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
2 - دانشیاردانشگاه بیرجند و دانشیارمدعو مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران(نویسنده مسئول)
3 - دانشیار مطالعات برنامه درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد، مشهد، ایران.
کلید واژه: منتورینگ و معلمان, منتورینگ همتا, مؤلفه,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفههای منتورینگ همتا برای معلمان است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن مرور سیستماتیک براساس مدل رایت و همکاران(2007) است. جامعه پژوهش، متشکل از 623 مقاله درباره مؤلفههای منتورینگهمتا برای معلمان است که بین سال های 2014 تا 2023 میلادی در مجلات علمی معتبر ارائه شدهاند. نمونه پژوهش شامل 30 مقاله است که به صورت هدفمند جمع آوری و براساس پایش موضوعی دادهها انتخاب شدهاند. دادههای پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شدهاند. بر اساس تجزیه و تحلیل دادهها، مؤلفههای منتورینگ همتا برای معلمان در 6 بُعد و 18عامل طبقهبندی شدند. این ابعاد شامل بُعد مؤلفههای فردی-شخصیتی(مشتمل بر عوامل؛ شخصیسازی، مدیریت فرآیند، انگیزش و علاقه و ویژگی شناختی)، بُعد اجتماعی-فرهنگی(مشتمل بر عوامل؛ توجه به فرهنگ یادگیری، ایجاد اجتماعات حرفهای و همکنشی مؤثر)، بُعد سازمانی(مشتمل بر عوامل؛ حمایت و پشتیبانی) و بعد مؤلفههای مشاورهای(مشتمل بر عوامل؛ مهارتهای ارتباطی، اخلاقمداری و نظارت بالینی)، مؤلفههای آموزشی (مشتمل بر عواملی چون؛ تخصص محوری، یادگیری مشارکتی، آموزش اصیل و فناوری آموزشی) و مؤلفههای پژوهشی (مشتمل بر عواملی چون؛ مهارتهای پژوهشی و تلفیق نظریه و عمل) است.
The purpose of the present study is to investigate the components of peer mentoring for teachers. The approach of the present research is qualitative and its method is a systematic review based on the model of Wright et al. (2007). The research community consists of 623 articles about the components of peer mentoring for teachers that were presented in reputable scientific journals between 2014 and 2023. The research sample includes 30 articles that were purposefully collected and selected based on thematic data monitoring. The research data were collected from the qualitative analysis of the studied documents. Based on the data analysis, the components of peer mentoring for teachers were classified into 6 dimensions and 18 factors. These dimensions include the dimension of individual-personality components (including factors; personalization, process management, motivation and interest and cognitive characteristics), socio-cultural dimension (including factors; attention to learning culture, creating professional communities and effective interaction), organizational dimension (including factors; support) and consulting components dimension (including factors; communication skills, ethics and clinical supervision), educational components (including factors such as expertise) core, collaborative learning, authentic education and educational technology) and research components (including factors such as research skills and the integration of theory and practice).
_||_