الگوی مدیریت منابع انسانی در مدارس استان سیستان و بلوچستان
محورهای موضوعی : تعالی منابع انسانیام البنین فنودی 1 , یوسف مهدی پور 2 , حسین مومنی مهموئی 3 , علی حسین زاده 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
2 - دانشیار مرکز تحقیقات علوم بهداشتی و دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران. (نویسنده مسئول).
3 - دانشیار مطالعات برنامه درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
4 - گروه مدیریت، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
کلید واژه: بلوغ مدیریت منابع انسانی, مدارس, آموزش و پرورش, رویکرد داده بنیاد,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی وضع موجود بلوغ مدیریت منابع انسانی در مدارس است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش داده¬ بنیاد انجام گرفت. جامعه¬ی آماری شامل جامعه مورد مطالعه این پژوهش کلیه کارگزاران اصلی دخیل در مدیریت منابع انسانی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان شامل؛ معلمان، مدیران مدارس و مدیران منابع انسانی بودند. که از طریق نمونه¬گیری هدفمند، از نوع ملاک¬محور، نمونهی مورد نظر انتخاب شدند. داده¬ها از طریق مصاحبه¬ی نیمهساختاریافته با هفده نفر از معلمان، هشت نفر از مدیران مدارس و هشت نفر از مدیران منابع انسانی جمعآوری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده¬ها از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای تأمین روایی و پایایی از معیارهای لینکن و کوبا استفاده شد. نتایج پژوهش براساس مدل روبرتس در ده بُعد اصلی و نوزده محور اصلی مورد سازماندهی قرار گرفت. این ابعاد شامل فرآیند راهبرد منابع انسانی، توسعه قابلیت سازمانی، کارگزینی، توسعه کارکنان، مدیریت استعداد، مدیریت عملکرد، پاداش و قدردانی، سلامت و ایمنی، ارتباطات داخلی و خارجی و مدیریت داده و سیستم¬ها مورد سازمان¬دهی قرار گرفت.
The purpose of this research is to investigate the current state of maturity of human resource management in schools. This research was conducted with a qualitative approach and a data-based method. The statistical population includes the study population of this research, all the main agents involved in the management of human resources of education in the province of Sistan and Baluchistan, including; They were teachers, school principals and human resource managers. which were selected through purposeful, criterion-oriented sampling. Data were collected through semi-structured interviews with seventeen teachers, eight school principals and eight human resource managers. In order to analyze the data, open, axial and selective coding method was used. Lincoln and Cuban criteria were used to ensure validity and reliability. The research results were organized in ten main dimensions and nineteen main axes based on the Roberts model. These dimensions include the process of human resources strategy, organizational capability development, recruitment, employee development, talent management, performance management, reward and appreciation, health and safety, internal and external communications, and data and systems management.
ابطهی، حسین و موسوی، محمد(1388). تدوین استراتژی منابع انسانی (مطالعه موردی یکی از سازمان¬های معنوی کشور). فصلنامه پژوهش مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین، 1(3)، 1-23.
احمدخانی، داود و افشار، مهدی(1395). تأثیر تشویق بر عملکرد کارکنان: مورد مطالعه فرمانده انتظامی ویژه غرب تهران. دانش انتظامی، 1(2)، 41-63.
احمدی¬پور، سحر(1393). تأثیر سیستم اطلاعات مدیریت بر سیستم آموزشی دانشگاه و چالش¬های آن. اولین کنفرانس ملی چالش¬های مدیریت فناوری اطلاعات در سازمان¬ها و صنایع. دانشگاه تهران.
اقبال، فرزانه، هویدا، رضا، سیادت، علی، سماواتیان، حسین و یارمحمدیان، محمد(1395). طراحی و تدوین مدل فرآیند مدیریت استعداد اعضای هیئت علمی برای دانشگاه¬های استعداد محور. پژوهش¬های مدیریت عمومی، 9(34)، 9-27.
حسنپور، اکبر؛ یوسفی زنوز، رضا و میرکی، بهاره (1396). شناسایی و رتبهبندی شاخص نای ارزیابی بلوغ مدیریت منابع انسانی الکترونیک، فصلنامه پژوهش نای مدیریت منابع سازمانی، 7(3)، 75-91.
خروشی، پوران (1394). راهکارهای توسعه حرفهای معلمان در کشورهای توسعهیافته با تأکید بر ضرورت توجه به آن در دانشگاه فرهنگیان. راهبردهای نوین تربیتمعلمان، 1(1)، 53-66.
رجبی، مریم، حسنی، محمد و مهاجران، بهناز (1395). بررسی نقش فعالیت¬های توسعه منابع انسانی بر نوآوری کارکنان با آزمون نقش میانجی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(3)، 151-178.
سعادت طلب، آیت؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ فراستخواه، مقصود و خراسانی، اباصلت (1393). بررسی موانع آموزش و بهسازی اعضای هیئتعلمی در دانشگاههای دولتی شهر تهران (مطالعه کیفی). مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 4(6)،29-56.
سلاجقه، آزیتا و صفری، ثنا (1394). رابطه اخلاق حرفهای با عملکرد استادان دانشگاه. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 10(3)، 103-110
شمس زارع، میلاد، طهماسبی، رضا و یزدانی، حمید رضا(1397). ارزیابی بلوغ فرآیند مدیریت منابع انسانی براساس مدل فیلیپس. پژوهش¬های مدیریت منابع انسانی، 10(1)، 1-24.
شورای عالی آموزشوپرورش (1390). سند برنامه درسی ملی.
شهنوازی، حسین، صدقی، شهرام و خالصی، نادر(1397). بررسی عوامل تأثیرگذار فردی و شغلی بر سلامت کارکنان پزشکی قانونی تهران براساس مدل رفاه کل¬گرا. سلامت کار ایران، 15(5)، 1-9.
صمیمی، سمیه؛ ایمانی، محمدتقی و دلخوش کسمایی، ابوالقاسم (1397). مدل مدیریت ریسک مبتنی بر سطوح بلوغ، قابلیتهای منابع انسانی و کیفیت آموزش (موردمطالعه: مجتمع گاز پارس جنوبی)، نشریه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(3)، 221-245.
طهماسبی، سیامک، فرتوک¬زاده، حمیدرضا، بوشهری، علیرضا و رجبی، میثم(1398). تله¬های قابلیت در مسیر توسعه سازمان¬های صنعتی دولتی. اندیشه مدیریت راهبردی، 13(2)، 235-275.
غضنفری، سکینه خاتون، یوسفی سعید آباد، رضا و فلاح، وحید(1399). مدلسازی مؤلفه¬های مؤثر نظام مدیریت منابع انسانی بر انتصاب مدیران در مراکز آموزش عالی مازندران از دیدگاه اعضای هیئت علمی. مجله توسعه آموزش جندی شاپور، 11(1)، 128-142.
فطرت، محمدعلی، خراسانی، اباصلت، ابوالقاسمی، محمود و قهرمانی، محمد(1394). طراحی مدل مدیریت عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه کابل. مجله آموزش عالی ایران. 7(4)، 141-174.
کیانی، ندا و رادفر، رضا (1394). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر بهرهوری سازمان با استفاده از مدل دیماتل. مدیریت بهرهوری، 94(35)، 111-130.
معروفی، یحیی و علیمرادی، فردوس (1394). نقش توسعه حرفه ای اعضای هیئت علمی در کیفیت آموزش عالی. اولین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی ایران.
مهدوی، مریم؛ شیخالاسلامی، نادر؛ حسن مرادی، نرگس و شکری، نرجس (1400). طراحی الگوی بلوغ قابلیت منابع انسانی در میان اعضای هیئتعلمی بر مبنای نظریه داده بنیاد (موردمطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس). دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 12(6)، 167-152.
واعظی، سمیرا؛ تقی زاده هرات، علی؛ محمدی الیاسی، قنبر؛ شیخ ابراهیم (1397). تعامل مدیریت منابع انسانی شرکت مادر تخصصی با شرکتهای تابعه مبتنی بر دیدگاه بلوغ. فرایند مدیریت و توسعه. ۳۱ (۱)، ۵۶-۲۷.
سلیمی، الهه، میرسپاسی، ناصر، دانش فرد، کرم اله (1401). شناسایی آسیب¬های سیستم مدیریت منابع انسانی در نظام آموزشی آموزش و پرورش و ارائه راهکارهایی به منظور بهبود نظام (پژوهش کمی)، فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت، 38(3)، 67-84.
شکوری شالدهی، عباس، تورانی، حیدر، کردستانی، فرشته و دلگشایی، یلدا (1400). ارائه الگویی برای ارتقای منابع انسانی درنظام آموزش و پرورش با تاکید بر سند تحول بنیادین. رهبری و مدیریت آموزشی، 15(1)، 29-60.
بنیادی، پروین، ساکی، رضا، فضل اللهی قمشی، سیف الله (1400). شناسایی عوامل موثر بر تعالی منابع انسانی در آموزش وپرورش (معلمان مقطع ابتدایی). جامعه شناسی آموزش و پرورش، 15، 18-32.
Bastos, P. P. Z. (2017). Ascensão e crise do governo Dilma Rousseff e o golpe de 2016: poder estrutural, contradição e ideologia. Revista de Economia Contemporânea, 21.
Chia, R. (2017). A process-philosophical understanding of organizational learning as “wayfinding” Proces, practices and sensitivity to environmental affordances. The learning organization, 24(2), 107-118/TLO-11-2016-0083.
Farndale, E., Horak, S., Phillips, J., & Beamond, M. (2019). Facing complexity, crisis, and risk: Opportunities and challenges in international human resource management. Thunderbird International Business Review, 61(3), 465-470.
Goldsmith, K. (2011). Uncreative writing: managing language in the digital age. Columbia University Press.
Groves, Kevin S. (2019). Examining the impact of succession management practices on organizational performance: A national study of U.S. hospitals. Health Care Management Review, 44 (4), 356-365.
Huang, C.F., & Chung S.L. (2016). “A Study on the Relationship between Intellectual Capital and Business Performance in the Engineering Consulting Industry: A Path Analysis”; Journal of Engineering and Management, 13, 4, 265–271.
Knight, J. (2003). Updated internationalization definition. International Higher Education, 33(2003), 2-3
Netland, T. H., & Alfnes, E. (2011). Proposing a quick best practice maturity test for supply chain operations. Measuring Business Excellence, 15(1), 66-76.
Patidar, N., Gupta, S., Azbik, G., & Weech-Maldonado, R. (2016). Succession planning and financial performance: Does competition matter?. Journal of Healthcare Management, 61(3), 215-227.
Phillips, J. J. (2009). Accountability in human resource management: connecting HR to business results. Routledge.
Rothwell, W. (2010). Effective succession planning, ensuring leadership continuity and building talent from within. 4th ed, American Management Association, New York.
Rush H, Bessant J, Hobday M.(2014). Eoghan Hanrahanc, and Mauricio Medeiros. "The evolution and use of a policy and research tool: assessing the technological capabilities of firms." Technology Analysis & Strategic Management; 26(3), 353–365.
Wang X, Wilson J, Li W. (2021). An empirical investigation of leadership and human resources capacities as key actors in the implementation of smart education. Education Sciences, 11(138): 1-25.