تدوین الگوی هویت دانشآموزان به منظور طراحی محتوای کتب درسی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
1 - دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: طراحی محتوای کتب درسی, الگوی هویت, دانشآموزان,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق تدوین الگوی هویت دانشآموزان به منظور طراحی محتوای کتب درسی در دانشآموزان دوره اول متوسطه برای ارائه الگوی مناسب بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش محتوای کتب درسی علوم اجتماعی پایه هفتم، هشتم و نهم و خبرگان حوزه تعلیم و تربیت بودند که با توجه به اصل اشباع نظری تعداد 9 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل روشهای فیشبرداری و مصاحبه نیمهساختاریافته بود و اعتبار دادهها و یافتهها با روشهای بازبینی مشارکتکنندگان و بررسی خبرگان تایید شد. همچنین دادهها با روش تحلیل مضمون تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مولفههای تشکیل دهنده هویت شامل جامعه و روابط اجتماعی، خانواده و والدین، وسایل ارتباط جمعی، سن، مدرسه، نظام آموزشی، آینده شغلی، شخصیت فرد و معلمان بودند. علاوه بر آن بر اساس مولفههای مذکور الگوی مناسب هویت دانشآموزان به منظور طراحی محتوای کتب درسی علوم اجتماعی در دانشآموزان دوره اول متوسطه طراحی شد.