آسیب شناسی فرآیند جذب معلمین مقطع ابتدایی در آموزش و پرورش ایران
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشاحمد احمدی فارسانی 1 , فریبا کریمی 2 * , بدری شاه طالبی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی،واحد اصفهان( خوراسگان) ، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
کلید واژه: آموزش و پرورش ایران, معلمین ابتدایی, فرایند جذب, آسیب شناسی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، آسیب شناسی فرآیند جذب معلمین مقطع ابتدایی در آموزش و پرورش ایران بود. بدین منظور، مطالعه کیفی با رویکرد پدیدار شناسی انجام شده است. 22 صاحب نظراز میان برنامه ریزان ، کارشناسان و متخصصان حوزه جذب و استخدام نیرو در وزارت آموزش و پرورش با روش نمونه گیری هدف مند با توجه به حد اشباع نظری شناسایی و انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته بهره گرفته شد. مصاحبه ها، ضبط و پیاده سازی گردید و بر اساس روش 7 مرحله ای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از روش تایید مصاحبه شوندگان برای کنترل روایی استفاده شد. برای تعیین پایایی از روش باز آزمون استفاده گردید و درصد پایایی بازآزمون در پژوهش 86% به دست آمد. پژوهش منتج به شناسایی 65 آسیب در قالب 15 واحد مفهومی در ابعاد نیرو یابی ، انتخاب و انتصاب گردید که مهمترین آسیب ها در هر یک از ابعاد به ترتیب، عدم درک ماهیت شغلی، ضعف در اطلاع رسانی، مشکلات جذب نخبگان، ضعف های تخصصی و مهارتی، کم توجهی به فعالیت های پژوهشی و ضعف در ارزشیابی و بازخورد شناخته شد. در نهایت، مبتنی برادبیات تحقیق و واقعیت های آموزش و پرورش ایران، راهکار های اصلاحی پیشنهاد شد که از جمله مهمترین آنها، تغییر در برخی قوانین و سیاستگذاری های جذب نیرو و رعایت استانداردهای استتخدامی به همراه نیاز سنجی و اعلام زمان های دقیق استخدام در وزارت آموزش و پرورش بود.
The current study aims to look into the merits and demerits of elementary teacher recruitment process in Iranian Education. To achieve this purpose, phenomenology approach was utilized. The population included all formally employed teachers as well as elementary education experts. The sample of study entailed 22 persons selected via purposive sampling method (considering the saturation point). They were interviewed using a semi-structured interview. The interviews were first recorded and transcribed and then analyzed based on the seven-stage Colaizzi method. The study finally led to identification of 65 drawbacks within 15 conceptual units in force-finding, selection, and appointment dimensions. The most important drawbacks in each of these dimensions were: Lack of comprehension of job nature, occupational qualification weakness, non-technical procedures, weakness in information giving, weakness in teachers’ social rank, , technical and skill weaknesses, selective weaknesses, psychological contrasts, inattention to research activities, inattention to welfare and livelihood facilities, weakness in employing modern technologies, Weakness in pinpointing policies, weakness in teachers’ organization, weakness in motivational factors, weakness in maintaining teachers, weakness in assessment and feedback. Finally, remedial strategies were suggested based on the related literature and Iranian realities one of which was changing the rules and policies regarding workforce recruitment.