طراحی مدل یادگیری سازمانی در اعضای هیات علمی دانشگاه لرستان
محورهای موضوعی : آموزش عالیسعید دارابی 1 , ابراهیم پورحسینی 2 , علی جعفری راد 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی واحد خرم آباد،دانشگاه آزاد اسلامی، ،خرم آباد،ایران
3 - استادیارگروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
کلید واژه: یادگیری سازمانی, عناصر مدیریتی, عناصر شخصیتی, عناصر سازمانی, عناصر دانشی, عناصر ساختاری, عناصر پژوهشی.,
چکیده مقاله :
هدف: تحقيق حاضر با هدف طراحی مدل یادگیری سازمانی در اعضای هیات علمی دانشگاه لرستان انجام شد.
روش: روش تحقیق کمی و کیفی یا آمیخته بود. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل 14 نفر از خبرگان و کارشناسان رشتهی علوم تربیتی و رشتهی مدیریت آموزشی و در مرحلهی کمی کلیه اساتید دانشگاه لرستان به تعداد 834 نفر (5669 مرد و 268 زن) بود. برای تعیین حجم نمونه، جامعه آماری خبرگان و کارشناسان از شیوه نمونهگیری هدفمند و با استفاده از روش اشباع نظری و جامعه آماری اساتید دانشگاه لرستان با استفاده از جدول کرجسی- مورگان تعداد 263 نفر (179 مرد و 84 زن) به عنوان نمونه آماری تعیین و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای طراحی ابزار گردآوری دادهها از سه شیوهی مطالعات کتابخانهای، مصاحبه و تکنیک دلفی استفاده گردید. در بخش کمی جهت برازش مدل در بین نمونهی آماری تعیین شده از ابزار پرسشنامه استفاده شد. در هر مرحله از تکنیک دلفی از ضریب توافقی کندال استفاده شد که در مرحلهی سوم تکنیک دلفی این ضریب برابر با مقدار (749/0) بدست آمد که نشان دهندهی توافق قابل قبول در بین پاسخگویان بود.
یافته ها: یافته ها نشان داد شش مولفهی عناصر مدیریتی، عناصر شخصیتی، عناصر سازمانی، عناصر دانشی، عناصر ساختاری، عناصر پژوهشی و 56 کد برای طراحی مدل و ابزار گردآوری دادهها به دست آمد.
نتیجه گیری: دانشگاه و نهادهای آموزش عالی به مثابهی یک سازمان، یکی از با ارزشترین سازمانهایی است که یک کشور جهت توسعه و موفقیت به آن نیاز دارد و یادگیری سازمانی با استفاده از عناصر معرفی شده در این تحقیق می تواند نقش اعضای هیات علمی در جهت توسعه و رونق دانشگاه را پررنگ کند.
purpose: The present research was conducted with the aim of designing an organizational learning model among academic staff members of Lorestan University.
Method: The research method was quantitative and qualitative or mixed. The statistical population in the qualitative stage included 14 experts in the field of educational sciences and educational management, and in the quantitative stage, all the professors of Lorestan University in the number of 834 people (5669 men and 268 women). To determine the sample size, the statistical population of experts and experts using the method of targeted sampling and using the theoretical saturation method and the statistical population of professors of Lorestan University using the Karjesi-Morgan table number of 263 people (179 men and 84 women) as a statistical sample and They were selected by stratified random sampling. Three methods of library studies, interview and Delphi technique were used to design the data collection tool. In the quantitative part, a questionnaire tool was used to fit the model among the determined statistical sample. Kendall's agreement coefficient was used in each stage of the Delphi technique, and in the third stage of the Delphi technique, this coefficient was obtained equal to (0.749), indicated an acceptable agreement among the respondents.
Findings: The findings showed that six components of management elements, personality elements, organizational elements, knowledge elements, structural elements, research elements and 56 codes were obtained for model design and data collection tools.
Conclusion: higher education institutions as an organization is one of the most valuable organizations that a country needs for development and success, and organizational learning using the elements introduced in this research can improve the role of faculty in emphasize the development and prosperity of the university.
آملي، فرنيا. عباس زاده، ناصر. حسيني، محمدعلي.(1400).شناسايي عوامل موثر بر ايجاد رفتار نوآورانه در دانشجويان(مطالعه موردي:دانشگاه هاي آزاد اسلامي استان مازندران)، ابتكار و خلاقيت در علوم انساني، 11(2): 180-151.
آرايي، محمود. محمدي مهر، مژگان.(1399).بررسی نقش میانجی یادگیری سازمانی در رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: اعضای هیئتعلمی یک دانشگاه نظامی)، مجله طب نظامي، 22(4):383-373.
اقبالي برمچي، طالب.(1399).بررسي اثرات فرهنگ سازماني بر ابعاد سازمان يادگيرنده(مورد مطالعه:دانشگاه هاي آزاد استان گيلان)، مديريت و چشم انداز آموزش، 2(4): 95-77.
باقري مجد، روح الله. مهدي پور، يوسف. باقري مجد، عادل.( 1397 ).تاثير رهبري كارآفريني بر رفتار نوآؤرانه با نقش ميانجي محرك هاي نوآورانه در آموزش عالي(دانشگاه سيستان و بلوچستان)،توسعه كارآفريني،11(4) : 758-739.
بختياري، مرضيه. موسي خاني، مرتضي. الواني، مهدي. حسيني، رسول.(1400).ارائه الگوي توسعه كارآفريني دانشگاهي نوآور محور با تاكيد بر مزيت هاي منطقه اي مبتني بر روش فراتركيب، ابتكار و خلاقيت در علوم انساني، 11(1):160-135.
برزگر، نادر. قورچيان، نادر قلي. تقي پور ظهير، علي.(1400).ارائه مدلي جهت خلق ظرفيت هاي نوآوري در مديريت دانشگاهي ايران، مديريت و برنامه ريزي در نظام هاي آموزشي، 14(1):70-43.
پوررشيدي، زهرا.(1400). نقش ميانجي مديريت دانش و يادگيري سازماني در تاثير فعاليت هاي توسعه منابع انساني بر نوآوري كاركنان(مورد كاركنان دانشگاه شهيد باهنر كرمان)، مديريت و چشم انداز آموزش، 3(2):76-49.
پورابراهيمي، محمد.حسيني، محمد علي. ابراهيمي برمي، بنفشه. اقبالي، محمد. بندري، راضيه(1399). تبيين چالش هاي كاربردي كردن دانشگاه فناور و نوآور در نظام آموزش عالي كشور، مجله راهبردهاي آموزش در علوم پزشكي، 13(6):689-681.
ثقفي، تكتم. قرباني، محمود. ناصري، نازيا سادات.(1399). طراحي مدل استقرار سازمان مربي گرا با رويكرد يادگيري سازماني، پژوهش نامه مديريت تحول، 12(24):316-289.
جليليان، نگار. زنجيرچي، محمود. نقيبي زاده ميبدي، مهدي. محسني، محمدامين.(1400).طراحي مسير توانمندسازي دانشگاه ها جهت نقش آفريني در اكوسيستم نوآوري با استفاده از رويكرد تلفيقي تحليل محتوا و نگاشت شناخت فازي، توسعه كارآفريني، 14(2):220-201.
جوانمردی، شیوا. عباس پور، عباس. خورسندی طاسکوه، علی. غیاثی ندوشن، سعید. (1397). طراحی الگوی دانشگاه نوآور در چارچوب اکوسیستم نوآوری در ایران،آموزش عالی ایران، 10(4):170-137.
خان احمدلو، رضا. معزز، هاشم. محمدي، مهدي. يزداني، حميدرضا. زارعي متين، حسن.(1399).فراتركيب عوامل موثر بر شكل گيري و توسعه اكوسيستم نوآوري مبتني بر دانشگاه، مديريت نوآوري در سازمان هاي دفاعي، 3(3):130-97.
داورپناه، هدايت اله. سيادت، علي. يدالهي ده چشمه، آرش.(1400). الگوي ساختاري روابط علي بين نوع جهان بيني رهبري و نوآوري سازماني با نقش ميانجي هشياري سازماني(مورد مطالعه كاركنان اداري دانشگاه اصفهان)، مديريت بهره وري، 15(1):136-107.
دوستار، محمد. بابازاده، طاهره. مرادي، محمود.(1398).بررسي تاثير يادگيري بر نوآوري با نقش تعديل گري اينرسي سازماني،ابتكار و خلاقيت در علوم انساني، 9(2):198-165.
رضاپور مسگريان فرد، آزاده. عنايتي، ترانه.(1400).رابطه جامعه يادگيرنده حرفه اي با نوآوري سازماني به منظور ارائه مدل، مجله توسعه آموزش جندي شاپور، 12(2):542-532.
رفيعي، مجتبي. قديريان، عباسعلي. احمدي، علي اكبر. فقيهي، ابوالحسن.(1395).تدوين مدل مناسب رهبري براي بهبود عملكرد سازمان هاي نوآور، مديريت سازمان هاي دولتي، 4(3):132-119.
سلامت اهوازي، مريم. حسين پور، محمد. شاهي، سكينه.(1398). عوامل موثر بر ارزيابي عملكرد و يادگيري سازماني از ديدگاه كاركنان و نقش آنها در توسعه مديريت منابع انساني، رهبري و مديريت آموزشي، 13(4):35-21.
قليپور، وحيد. بهروزي، ابوالفضل. غفوري، مسعود.(1400).نقش استراتژي هاي مديريت دانش بر يادگيري سازمان، نوآوري سازماني و تسهيم دانش در سازمان، نگرش هاي نوين بازرگاني، 2(5):199-179.
كريمي، زهرا. صمدي، لاله. اسدي، سعيد(1400).اعتبارسنجي شاخص هاي نوآوري در دانشگاه هاي ايران بر اساس شاخص هاي نوآوري دانشگاه هاي جهان، پژوهش نامه علم سنجي، 7(1):256-235.
مندعلي زاده، زينب. نقش جواهري، صدف.(1400). تاثير ابعاد شايستگي فناوري اطلاعات بر نوآوري سازماني ادارات كل ورزش و جوانان ايران، فصلنامه علمي كارافن، 18(2):164-153.
مهديه، اميد. محمدي، پروين.(1399). تاثير يادگيري سازماني بر چابكي سازماني با نقش ميانجي توانمندسازي روانشناختي، مديريت بر آموزش سازمان ها، 9(1):278-259.
مقدم زاده، علي. علي اكبري، زهرا. مزاري، ابراهيم.(1397). رابطه يادگيري خودراهبر و يادگيري سازماني در سازمان هاي آموزشي، مديريت فرهنگ سازماني، 16(4):850-827.
هاشمي، حامد. اكرادي، احسان. گودرزوند چگيني، مهرداد. يوسفي، مينو.( 1397).بررسي تاثير عملكرد مديريت منابع انساني بر عملكرد كاركنان با نقش واسطه اي يادگيري سازماني(مورد مطالعه كاركنان دانشگاه هاي پيام نور استان گيلان)، نامه آموزش عالي، 11(42):53-35.
هاشمي دهقي، زهرا. محمدي، فرزاد.(1396).كاربرد مدل ساختاري تفسيري براي سطح بندي زنجيره نوآوري و فناوري در دانشگاه علوم پزشكي تهران، مديريت توسعه و تحول، (28):29-23.
Alegre, J., & Chiva, R. (2013). Assessing the impact of organizational learning capability on product innovation performance: An Empirical Test, Tec novation, 28, 315–326.
Aragon, C.L.M., Morales, N.A. (2023). A systematic review of the organizational learning and performance literature. Revita Científica, Vision de Future27(1): 23-34.
Ashal, N., Obeidat, B., Alshurideh, M., Turki, M.R. (2021). The impact of strategic orientation on organizational performance: Examining the mediating role of learning culture in Jordanian telecommunication companies, Academy of Strategic Management Journal, 21(6):1-30.
Bogolyubov, P., Alegre, J., Soule, R.T. (2023). The link between learning organization, organizational learning and innovation: new and unusual perspectives, The Learning Organization, 30 (1): 1-5.
Crossan, M., Maurer, C. and White, R. (2011). Reflections on the 2009 AMR decade award: Do we have a theory of organizational learning? Academy of Management Review, 36, 446-460.
DeMello, A.M., Wood, T.J. (2019). What is applied research anyway? Revista de Gestao, 26(4): pp 338-339.
Haase, H., Franco, M. and Félix, M. (2018). Organizational learning and intrapreneurship: evidence of interrelated concepts. Leadership & Organization Development Journal, 36(8), 906-926.
Hariharan, K., Vivekanand, G. (2020). Perspectives on Organizational Learning. Indian Journal of Commerce & Management Studies, 9 (1): 453-470.
Harvey, C. & Denton, J. (2002). To Come of Age: The Antecedents of Organizational Learning. Journal of Management Studies. 36 (7): 897 – 918.
Limwichitr, S., Brown, T. and Ellis, D. (2019). Approaches for investigating university libraries as learning organizations, Library & Information Research, 42 (126):32-71.
Makalesi, A. (2018). Learning Organizations, Organizational Change and Resistance to Change: A Typology Proposal. Journal of Human and Work. 3 (1):33 - 42.
Marquardt, M.J. (2206). Building the Learning Organization: Mastering the five Elements for Corporate Learning. Translated by: Zali, M.R. University of Tehran Press.
Meissel, K., Brown, G.T.L. (2023). Quantitative Research Methods, Research methods for education and the social disciplines in Aotearoa New Zealand, University of Auckland. pp.83-97.
Meshari, A.Z., Othayman, M.B., Boy, F., Doneddu, D. (2021). The Impact of Learning Organizations Dimensions on the Organizational Performance: An Exploring Study of Saudi Universities, International Business Research; 14 (2): 54-71.
Moilanen, R. (2005). Diagnosing and measuring learning organization. The Learning Organization, 12 (1), 71-89.
Rana, J., Gutierrez, P.L.L., (2021). Quantitative Methods. Global Encyclopedia of Public Administration, Public Policy, and Governance (pp.1-6). The University of Sheffield.
Sisson, P.W., & Ryan, J., J.C.H., (2016). An Integrated Organizational Learning Models Perspective: Eight Ways to Learn, in 17th European Conference on Knowledge Management, September 1-2, 2016, Ulster University, Northern Ireland, UK, Academic Conferences and Publishing International, Reading, UK, pp. 1143-1148.
Ugwu, C.N., Eze, V.H.U. (2-23). Qualitative Research. Kampala International University. International Digital Organization for Scientific Research. 8 (1): 20-35.
Yeboah, A. (2023). Knowledge sharing in organization: A systematic review. Cogent Business & Management, 10(1):1-38.