ارائه الگوی مدرسه کارآفرین و رابطه آن با تابآوری تحصیلی دانشآموزان
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشطیبه شاه رستم بیگ 1 , عصمت مسعودی ندوشن 2 , زهرا طالب 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران
2 - استادیارگروه علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: مدرسه کارآفرین, آموزش کارآفرینی, تاب آوری تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدرسه کارآفرین و بررسی رابطه آن با تاب آوری تحصیلی در ایران می باشد. روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی - اکتشافی و جزء تحقیقات آمیخته (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی استخراج ابعاد و مضامین پژوهش(مؤلفه های کارآفرینی) و (مؤلفه های تاب آوری تحصیلی) با استفاده از الگوی شش مرحله ای سنتزپژوهی روبرتس صورت گرفت و اعتبار تحلیل داده ها با معیار قابلیت اعتماد داده ها مورد تأیید واقع شد. بدین منظور کلیه پژوهش های داخلی و خارجی صورت گرفته در 15سال اخیر(2009-2024) با موضوع آموزش کارآفرینی که در پایگاههای اطلاعاتی وجود داشتند شناسایی و استخراج شدند. همچنین پس از انتخاب 18 نفر از خبرگان حوزه آموزش کارآفرینی با روش نمونه گیری هدفمند و مصاحبه نیمه ساختار یافته، داده ها گردآوری و سپس تجزیه و تحلیل شدند. همچنین جامعه بخش کمی شامل 102 نفر از کارآفرینان و اساتید علوم تربیتی و مشاوره و خبرگان بودند. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و مدل معادلات ساختاری با نرم افزار Smart PLS نسخه 4 و تحلیل آماری به کمک نرم افزار spss نسخه 27 استفاده شد. یافتهها: بر اساس نتایج بدست آمده، الگوی جهانی آموزش کارآفرینی دارای 8 بعد شامل اهداف، محتوای کارآفرینانه، مدیریت، کیفیت معلمان و اساتید، راهبردهای یاددهی – یادگیری، ابزار آموزشی، شرایط زمینه ای و ارزشیابی و 60 شاخص است. نتیجهگیری: الگوی مدرسه کارآفرین میتواند در تاب آوری تحصیلی دانش آموزان مؤثر واقع شود. لذا برنامهریزان نظام آموزشی با توجه به یافتههای این پژوهش میتوانند در جهت توسعه تاب آوری تحصیلی اقدامات مؤثری انجام دهند.
Purpose: The purpose of this research is to present the entrepreneurial school model and examine its relationship with academic resilience in Iran. Method: This research is applied in terms of purpose and descriptive-exploratory in terms of nature and is a part of mixed research (qualitative and quantitative). In the (qualitative part), the dimensions and themes of the research (entrepreneurial components) and (academic resilience components) were extracted using Roberts' six-stage synthesis research model, and the validity of the data analysis was confirmed by the data reliability criterion. For this purpose, all the internal and external research conducted in the last 15 years (2009-2024) on the topic of entrepreneurship education that were in the databases were identified and extracted. Also, after selecting 18 experts in the field of entrepreneurship education with purposeful sampling and semi-structured interviews, data was collected and then analyzed. Also, the quantitative community included 102 entrepreneurs and professors of educational sciences and counseling and experts. For data analysis, exploratory and confirmatory factor analysis and structural equation model were used with Smart PLS software version 4 and statistical analysis with spss software version 27. Findings: Based on the obtained results, the global model of entrepreneurship education has 8 dimensions including: 1- goals 2- entrepreneurial content 3- management 4- quality of teachers and professors 5- teaching-learning strategies 6- educational tools 7- background conditions and 8 - Evaluation and 60 indicators. Conclusion: It can be said that the entrepreneurial school model can be effective in students' academic resilience.
احمدپورداریانی، محمود (1397). کارآفرینی سازمانی : ازنظریه تا عمل . تهران: انتشارات دانشگاه تهران
احمدپورداریانی،محمود (1397)مبانی کارآفرینی .تهران : انتشارات نگاه دانش
آراستی, زهرا. قدوسی, سمیرا. باقری، افسانه (1395). تأثیر آموزش کارآفرینی از طریق روش داستان سرایی بر نگرش کارآفرینانه دانش آموزان مقطع ابتدایی. توسعه کارآفرینی, 34(9)، 593-612.
اشرفی, سکینه. نجفی، حبیب الله. هزارجریبی, (1397). اثربخشی آموزش کارآفرینی بر مسیر شغلی دانش آموزان. علوم تربیتی, 107(25)، 93-108
بهمنی ،ندا .آراستی، زهرا .حسینی ،سید رسول (1396). آموزش کارآفرینی در مقطع ابتدایی با هدف تقویت نگرش کارآفرینانه .مدیریت توسعه کارآفرینی، ۳۸ ، ۵۵۵ _ ۵۷۴
تاجیک اسماعیلی ،عزیزالله .غلامزاده، زهرا .تاجیک اسماعیلی ،سمیه (۱۳۹۶).بررسی قابلیت های کارآفرینی در بازنشستگان مقایسه زنان و مردان شهر تهران ،میان رشته ای: مطالعات رسانه ای ایذه، ۳۸ ، ۸۳ _ ۹۷
حاج آقایی, حنیف .خلخالی, علی(1398) پایش اکوسیستم کارآفرینی در مدارس ایران. مدیریت مدرسه, 7(2)، 166-190
حسینینیا, غلام حسین. موسوی، سید شمس الدین(1397). آموزش کارآفرینی در دانشگاهها، روشها و چالشها. نامه آموزش عالی,. 41(11)، 59-88
حیاتی, مهدی(1397) . نقش آموزش کارآفرینی در هنرستانها بر کاهش آسیب های اجتماعی. پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزشو پرورش, 1(1): 55-60.
داوری, علی (1395) . بررسی تطبیقی حوزه های خط مشی گذاری آموزش کارآفرینی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی, 82(22)، 1-24
دلیجه، رحیمه(1396). راهکارهای ایجاد و تقویت نگرش کارآفرینی در دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان آق قلا . پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
فتحی داود، جمال آبادی مونا(1396) بررسی نقش واسطه گری تاب آوری در رابطه حمایت تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشجویان. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی10،4،264
روشن، محمدرحیم .سیفی، الهام .عبداللهی، بیژن .نوکانی ،ژیلا .بنی جمالی، زهرا (1394).بررسی رابطه بین آموزش کارآفرینانه معلم (اهداف ،محتوا ،ضرورت ،شیوه، محیط آموزشی )با روحیه کارآفرینانه دانش آموزان متوسطه شهر تهران .علوم تربیتی: اندیشه های نوین تربیتی،41، ۱۵۱ _ ۱۷۹
شاکری سیه کمری ، شادی(1395). شناسایی عوامل موثر بر ترویج فرهنگ کارآفرینی مدارس متوسطه دوره دوم شهر تبریز بر مبنای روش شناسی کیو، پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
شورت،ادموند(1387)روش شناسی مطالعات برنامه درسی ،ترجمه محمود مهرمحمدی تهران :سمت
صارمی نوری، فرید. صارمی نوری، معصوم. احمدی نژاد، احمدرضا. زارعی، رضا(1394). میزان توجه به شاخص های تنوع بخشی به محیط های یادگیری در فرایند تعلیم و تربیت رسمی وعمومی. علوم تربیتی: رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، ۲۲ ، ۱۰۹_ ۱۲۲
عسکری فر، کاظم. ابراهیمی، ابوالقاسم .علوی ،سید مسلم (1397).ارائه الگوی آموزشی توسعه توانمندی های کارآفرینانه در دانش آموزان با میانجیگری ویژگی های شخصیتی .مدیریت توسعه کارآفرینی ،39، ۱۰۱ _۱۲۰
مدرسی سریزدی, آسیه السادات. نادری, عزت الله. سیف نراقی, احقر, قدسی (2018). طراحی انگارهی نظری برنامهی درسی با رویکرد کارآفرینی برای درس فارسی دورهی ابتدایی. آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 7(1), 53-76
مرتضینژاد, نیلوفر(1396).بررسی عناصر طراحی برنامه درسی کارآفرینی بر اساس رویکرد تطبیقی. مطالعات برنامه درسی, 44(11)، 49 -80
مهرابی, امید (1397).آموزش کارآفرینی در مدارس. رشد معلم, 314(37)، 30-31
میرزاییانکلواری, یوسف. شریفی، مسعود (1395). بررسی و مقایسهی مولفه های کارآفرینی در بین دانشآموزان سال آخر مدارس متوسطه و هنرستان (دوره دوم) شهرستان دلفان. مدیریت و برنامه ریزی در نظامهای آموزشی، 17(9)،131-158
محمدی, محمد ناهید. محمودی، عمر(1396). اثر آموزش کارآفرینی بر میزان یادگیری مهارت های کارآفرینی هنرجویان هنرستان های کاردانش شهرستان سروآباد. تحقیقات جدید در علوم انسانی, 31(0)، 198-217
هاشمی ، سمیه(1395). طراحی مدل بومی مدرسه کار آفرین ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه هنر اصفهان ، دانشکده پژوهش های هنر و کار آفرینی
Ali khalaf,m(2014) Validity and reliability of the Academic Resilience Scale in
Andreas Fejes, Mattias Nylund & Jessica Wallin (2019) How do teachers interpret and transform entrepreneurship education?, Journal of Curriculum Studies, 51:4, 554-566,
Bonanno, G. A, Galea, S, Bucciareli, A., & Vlahov, D. 2007What predicts psychological resilience after disaster? The role of Clinical Psychology, 75(5), 671-682 demographics, resources, and life stress. Journal of Consulting and
Bisanz, A., Hueber, S., Lindner, J., & Jambor, E. (2019). Social Entrepreneurship Education in Primary School: Empowering Each Child with the YouthStart Entrepreneurial Challenges Programme. Discourse and Communication for Sustainable Education, 10(2), 142-156.
Bintang, N. S., Ruslan, D., & Natsir, M. (2020). The Effect of Learning Model and Critical Thinking on Entrepreneurship Learning Outcomes of 11th Grade Student in 7 Vocational School Academic Year 2019/2020. Britain International of Humanities and Social Sciences (BIoHS) Journal, 2(1), 15-25.
Brune, N., & Lutz, E. (2019). The effect of entrepreneurship education in schools on entrepreneurial outcomes: a systematic review. Management Review Quarterly, 1-31.
Carcamo-Solis, M. D. L., Arroyo-Lopez, M. D. P., Alvarez-Castanon, L. D. C., & Garcia-Lopez, E. (2017). Developing entrepreneurship in primary schools. The Mexican experience of “My first enterprise: Entrepreneurship by playing”. Teaching and Teacher Education, 64, 291-304.
Creswell,J.W & Miller , D , L .(2000). Determining validity in qualitative inquiry, Theory into practice , 39(3): 124-130.
Diehl, M., Olovsson, T G. (2017)Competence and/or Performance: Assessment and Entrepreneurial Teaching and Learning inTwo Swedish Lower Secondary Schools.International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 16(1): 135-160
Davari, A., Sefidbari, L., & Baghersad, V. (2017). The factors of the Iranian entrepreneurship ecosystem based on the Isenberg model(in Persian). Entrepreneurship Development. 10, 1, 100-120..
Geser, G., Hollauf, E. M., Hornung-Prahauser, V., Schon, S., & Vloet, F. (2019). Makerspaces as Social Innovation and Entrepreneurship Learning Environments: The DOIT Learning Program. Discourse and Communication for Sustainable Education, 10(2), 60-71.
FallonT C. (2010). School factors that promote academic in urban Latino high school students(Unpublished doctoral dissertation,Loyola University Chicago).
Howard, S., & Johnson, B. (2000). What makes the difference? Children and teachers talk about resilient outcomes for children “at risk.” Educational Studies, 26, 321–337.
Ghazali, S. S., Kadir, S. A., Asimiran, S., & Eric, S. (2019). Entrepreneurial School Culture Model Development: Centralized Implementation in Malaysian Schools. INTERNATIONAL JOURNAL OF ACADEMIC RESEARCH IN BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES, 9(2)
Gonzalez, M. C. R., De Hoyos-Ruperto, M., Pomales-Garcia, C., & Amador-Dumois, M. A. (2019). Entrepreneurial Education Program for STEM teachers and students.
Isa, A. S. (2019). Teachers’ Perception on the Significance of Entrepreneruship Education As A Tool for Youth Empowerment. Int. J. Sci. Res. in Multidisciplinary Studies Vol, 5, 12.
Kirkley, W. W. (2017). Cultivating entrepreneurial behaviour: entrepreneurship education in secondary schools. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship.
Li, N. (2018). Research on the Entrepreneurial Education Model of Applied Private Colleges and Universities.In 2018 2nd International Conference on Management, Education and Social Science (ICMESS 2018).Atlantis Press.
Li, H. (2017). The ‘secrets’ of Chinese students’ academic success: academic resilience among students from highly competitive academic environments. Educational Psychology, 37(8), 1001-1014.
Luis-Rico, I., Escolar-Llamazares, M. C., De la Torre-Cruz, T., Jiménez, A., Herrero, Á., Palmero-Cámara, C., & Jiménez-Eguizábal, A. (2020). Entrepreneurial Interest and Entrepreneurial Competence among Spanish Youth: An Analysis with Artificial Neural Networks.
Martin, J. (2013). Academic resilience: Exploring ‘everyday’ and classic resilience in the face of cademic adversity, School Psychology International, 34(5), 488-500.
Martin, A., J & Marsh, H., W. (2006) Academic buoyancy and its psychological and educational correlates: A construct validity approach. Psychology in the Schools, 43(3), 267-282.approach. Psychology in the Schools, 43(3), 267-282.
Martin, A., J & Marsh, H., W. (2009) Academic resilience and Academic buoyancy: multidimensional and hierarchical conceptual framing of causes correlates and cognate constructs. Oxford Review of Education, 35(3), 353-370
Morrison,M .G Allen,R.M (2007) Promoting Student resilience in school contexts. Theory into Practice, 46(2),162-169
Miller, P. W. (2018). School Leadership Is Enterprising and Entrepreneurial. In The Nature of School Leadership (pp. 97-119).
Mogollón, R. H., Portillo, A. F., Escobedo, M. C. S., & Pérez, J. L. C. (2017,). The Approach of the Entrepreneur Microecosystem for University Entrepreneurial Education: Model
Yates,T.M Masten A.S (2004) Fosering The future Resilience theory and the practice of positive psychology : positive psychology in practice :Hoboken:New Jersey.
M2E EMFITUR. In Annual Meeting of the European Academy of Management and Business Economics (pp. 250-275).
Muff, K. (2017). How can purpose-orient entrepreneurial universities and business schools to truly serve society. Journal of Management Development.
Muff, K. (2017). How the Circle Model can purpose-orient entrepreneurial universities and business schools to truly serve society. Journal of Management Development.
Olugbola S.A. (2017). Exploring entrepreneurial readiness of youth and startup success components: Entrepreneurship training as a moderator. Journal of Innovation & Knowledge, 2(3): 155-171.
Pinho, M. I., Fernandes, D., Serrão, C., & Mascarenhas, D. (2019). Youth Start Social Entrepreneurship Program for Kids: Portuguese UKIDS-Case Study. Discourse and Communication for Sustainable Education, 10(2), 33-48.
RezaeiGhaleh, H., & Hedayati, S. H(2018). Designing an Entrepreneurial School Model in Iranian Education: Case Study of Mazandaran Province.
Ruskovaara, E., Hamalainen, M., & Pihkala, T. (2016).HEAD teachers managing entrepreneurship education–Empirical evidence from general education. Teaching and Teacher Education, 55, 155-164.
Ruskovaara, E., & Pihkala, T. (2015). Entrepreneurship education in schools: empirical evidence on the teacher's role. The Journal of Educational Research, 108(3), 236-249.
Runco, M., Acar, S., Cayirdag, N. (2017). A closer look at the creativity gap and why students are less creative at school than outside of school, Thinking Skills and Creativity, 24(3): 242-249
Vasumathi, T. (2020). Entrepreneurship in the Internet Era: How should Classroom Assessment Support Entrepreneurial Education in Schools. Our Heritage, 68(1), 199-208.
Waxman,H Gray J & Padron Y (2003).Review of research on educational resilience (Research Report No 11). Santa Cruz, CA: Center for Research on Education, Diversity, & Excellence.
Yang, J., Jin, X., & Zhou, L. (2018).Research on Factors Influencing University Students' Entrepreneurial Intention and Model of Entrepreneurship Education. In 2018 9th International Conference on Information Technology in Medicine and Education (ITME) (pp. 567-571).:
Yıldırım, İ., & Bakırcı, H. (2019). The Effect of Common Knowledge Construction Model Based Science Education on Entrepreneurship Skills of Secondary School Students. Indexing/Abstracting, 15(6), 134.
Zhang, J. (2019). Practical Exploration of English Innovation and Entrepreneurship Project from the Perspective of School-Enterprise Cooperation.
Zulfiqar, S., Sarwar, B., Aziz, S., Ejaz Chandia, K., & Khan, M. K. (2019). An analysis of influence of business simulation games on business school students’ attitude and intention toward entrepreneurial activities. Journal of Educational Computing Research, 57(1), 106-130.
Cicchetti,D &Rogosh R. A (1997) The role of self – organization in the promotion of resilience in maltreated children. Development and Psychopathology 9,797
Howard,S & Johnson,B (2000) What makes the difference? Children and teachers talk about resilient outcomes for children “risk Educational Studies”, 26,321