ارزیابی اثربخشی دوره دکتری مدیریت آموزشی از دیدگاه دانش آموختگان
محورهای موضوعی : آموزش عالیرسول عباسی 1 , عبدالرحيم نوه ابراهيم 2 , حسن رضا زین ابادی 3 , حسین عباسیان 4
1 - دانشجوي دكتري مديريت آموزشي دانشگاه خوارزمي
2 - استاد گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
3 - استاد گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
کلید واژه: ارزیابی, اثربخشی, دوره دکتری, مدیریت آموزشی.,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی دوره دکتری مدیریت آموزشی در دانشگاههای دولتی از دیدگاه دانشآموختگان است.
روش: این پژوهش از نوع آمیخته است. پژوهش به لحاظ هدف تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی است. در بخش کیفی برای تعیین شاخصهای ارزیابی اثربخشی از روش مصاحبه استفاده شد. جامعه آماری برای بخش مصاحبه شامل اساتید دوره دکتری مدیریت آموزشی بودند. در بخش کمی، جامعه آماری شامل دانشآموختگان دکتری مدیریت آموزشی بودند و نمونه آماری شامل 36 دانشآموخته دکتری در دانشگاههای دارای دوره دکتری رشته مدیریت آموزشی سراسر کشور در طی سالهای 1395 تا 1400 بود که با روش سرشماری کامل انتخاب شدند. در این بخش برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته حاصل از بخش کیفی پژوهش با 107 گویه استفاده شد و برای تعیین روایی پرسشنامه از نظر متخصصان استفاده شد. بدین منظور اعتبار صوری و محتوایی آن به تائید استادان راهنما و مشاور رسید. برای تجزیهوتحلیل توصیفی دادههای کمی حاصل از پرسشنامه از آمارههای شاخصهای مرکزی مانند فراوانی و میانگین و برای تحلیل استنباطی دادهها از آزمون t تک نمونهای با بهرهگیری از نرمافزار SPSS22 استفاده شد.
یافته ها: یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که از دید دانشآموختگان، اثربخشی دوره دکتری مدیریت آموزشی در هرکدام از مؤلفههای مربوط به دوره آموزشی شامل درونداد، فرایند، محصول، برونداد و پیامد بالاتر از سطح متوسط بود.
نتیجه گیری: بهطورکلی دوره دکتری مدیریت آموزشی از اثربخشی نسبی برخوردار بود.
Purpose: The purpose of the current research is to evaluate the effectiveness of the doctoral course in educational management in public universities.
Method: This research is of mixed type. The research in an applied research in terms of the purpose of research. In the qualitative part, the interview method was used to determine the effectiveness evaluation indicators. The statistical population for the interview section included professors of doctoral course in educational management. In the quantitative part, the statistical population included doctoral graduates of educational management, and the statistical sample included 36 doctoral graduates during the years 1395 to 1400, who were selected by census method. In this section, a researcher-made questionnaire from the qualitative part of the research was used to collect data, and it was used to determine the validity of the questionnaire from the experts' point of view. For this purpose, its formal and content validity was confirmed by the supervisors and advisors. To analyze the quantitative data obtained from the questionnaire, descriptive methods were used, including frequency tables, percentages, etc., and inferential statistics methods were used, including one-sample T-test, using SPSS22 software.
Results: The results obtained from the research showed that from the perspective graduates, the effectiveness of the doctoral course in educational management in each of the components related to the educational course, including input, process, product, output, and outcome, was above the average level.
Conclusion: In general, the doctoral course in educational management was relatively effective.
بازرگان، عباس. (1380). ارزشیابی آموزشی: مفاهیم، الگوها و فرایندهای عملیاتی، تهران: سمت.
پازارگادي، مهنوش و همكاران. (1383). ارزيابي كلان و خرد آموزش عالي در جمهوري اسلامي ايران، آموزش عالي و توسعه پايدار.
جوان جعفری، احمد؛ سلطان آبادی، محمدعلی. (1391). راهنمای کاربردی تدوین شایستگیهای منابع انسانی، تهران: انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعت ایران، چاپ اول.
جهانیان، رمضان. (2009). مدیریت آموزشی و آموزشگاهی، کرج: سرفراز، چاپ اول.
شرفی، محمد و مقدم، مینا. ( 1393 ). واکاوی وضعیت اشتغال دانشآموختگان رشتههای علوم تربیتی، یک مطالعه موردی. فصلنامه پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی، 1(2): 167- 192.
عبدالهی، بیژن و قدیمی، فرهاد. ( 1395 ). ارزیابی کیفیت ابعاد فردی، اقتصادی، اجتماعی و علمی دانشآموختگان کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه تهران و خوارزمی، فصلنامه آموزش علوم دریایی.
عزیزی، نعمت اله. محمدی، فایق. باقری، سمیرا. (1392). بررسی دیدگاه داوطلبان معرفی شده به مصاحبه آزمون دکتری سال 92-1391 در مورد مصاحبههای تخصصی صورت گرفته از سوی دانشگاهها، مجموعه مقالات پنجمین همایش بین المللی توسعه تحصیلات تکمیلی ایران، فرصت ها و چالش ها، انجمن آموزش عالی ایران.
فرزانه، محمد، زین آبادی، حسن و دارابی، فاطمه. (1396). واکاوی شایستگیهای دانشآموختگان رشته مدیریت آموزشی برای اشتغال در بخش آموزش و توسعه منابع انسانی سازمانهای صنعتی، فصلنامه مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، پیاپی 20: 73-102.
قرائی مقدم، امان الله. (1996). مدیریت آموزشی، تهران: ابجد، چاپ اول.
قنبری، جلال؛ فلاح، وحید؛ یوسفی، رضا؛ ضامنی، فرشیده. ( 1393 ). مطالعه تطبیقی برنامه درسی دوره دکتری رشته مدیریت آموزشی ایران و مقایسه آن با دانشگاههای آمریکا و کانادا، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی. 5 (3): 233-119.
کافمن، راجر و هرمن، جری. (1374). برنامهریزی استراتژیک در نظام آموزشی، ترجمه فریده مشایخ و عباس بازرگان، تهران: مدرسه.
Ali, A., & Kohun, F. (2006). Dealing with isolation feelings in IS doctoral programs. International Journal of Doctoral Studies, 1, 21-23.
Banta, T. W., Palomba, C. A. (2015). Assessment essentials: Planning, implementing, and improving assessment in higher education. San Francisco, CA: Jossey-Bass Higher and Adult Education. ISBN-10: 1118903332
Bao, Y., Kehm, B. M., & Ma, Y. (2018). From product to process. The reform of doctoral education in Europe and China. Studies in Higher Education, 43(3), 524-541.
Brus, C. P. (2006). Seeking balance in graduate school: A realistic expectation or a dangerous dilemma? New Directions for Student Services, 115, 31-45.
Cyranoski, D., Gilbert, N., Ledford, H., Nayar, A., & Yahia, M. (2011). The PhD factory. Nature, 472(7343), 276.
Dabney, K. P., Tai, R. H. (2013). Female physicist doctoral experiences. Physical Review Special Topics- Physics Education Research, 9(1), 010115.
Demir, S. (2023). Being a doctoral student in measurement and evaluation in education: A phenomenological study from the perspectives of doctoral students. Journal of Advanced Education Studies. 5(Special Issue): 269-287
Deniz-Yucer, D., & Mede, E. (2022). An evaluation of a doctoral program in English language teaching. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 11(1), 1-16.
Dominguez, R. (2006). Completing the dissertation: It’s not only about academics. College Teaching Methods & Styles Journal, 2(2), 21-24.
Donmoyer, R., & Imber, M. (1995). The knowledge base in educational administration: Multiple Perspectives. SUNY Press.
Enders, J. (2015). Higher Education Management. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 2nd edition, 10. 845-849.
Evans, D. (2003). Hierarchy of evidence: A framework for ranking evidence evaluating health care interventions. Journal of Clinical Nursing. 12(1): 77-84.
Fox, M. A. (1997) Graduate students: Too many and too narrow? In R. Ehrenberg (Ed.), The American university: National treasure or endangered species? (pp. 100-114). Ithaca: Cornell University Press.
Gardner, S. K. (2008). Fitting the mold of graduate school: A qualitative study of socialization in doctoral education. Innovative Higher Education, 33, 125-138.
Gardner, S. K. (2009). Student and faculty attributions of attrition in high and low completing doctoral programs in United States. Higher Education, 58, 97-112.
Geraniou, E. (2010). The transitional stages in the PhD degree in mathematics in terms of students’ motivation. Educational Studies in Mathematics, 73, 281-296.
Green, B. (2009). Challenging perspectives, changing practices. In Boud, D., & Lee, A. (Eds.). Changing practices of doctoral education (pp. 239-248). Routledge.
Hallinger, P., Bridges, E. M. (2017). A systematic review of research on the use of problem-based learning in the preparation and development of school leaders. Educational Administration Quarterly, 53(2), 255-288.
Halse, C. (2007). Is the doctorate in crisis? Nagoya Journal of Higher Education, 7, 321-337.
Hughes, C., (2011). Pleasure, change and values in doctoral pedagogy. Studies in Higher Education, 36, 621-635.
Hyun, J. K., Quinn, B. C., Madon, T., & Lustig, S. (2006). Graduate student mental health. Needs assessment and utilization of counselling services. Journal of College Student Development, 47, 247-26.
Juniper, B., Walsh, E., Richardson, A., & Morley, B. (2012). A new approach to evaluating the well-being of PhD research students. Assessment & Evaluation in Higher Education, 37, 563-576.
Kehm, B. M. (2006). Doctoral education in Europe and North America: A comparative analysis. Wenner Gren International Series, 83, 67.
Kemp, D. A. (1999). Knowledge and innovation: A policy statement on research and research training. Canberra: Department of Education, Training and Youth Affairs.
Kernan, W., Bogart, J., Wheat, M. E. (2011). Health- related barriers to learning among graduate students. Health Education, 111(5), 425-445.
Linfield, K. J., & Posavac, E. (2019). Program evaluation method and case studies (9th ed). New York, NY: Rutledge.
Longfield, A., Romas, J., Irwin, J. D. (2006). The self-worth, physical and social activities of graduate students: A qualitative study. College Student Journal, 40, 282-292.
Marshall, C., & Oliva, M. (2005). Leadership for social justice: Making revolutions in education. Allyn & Bacon.
Murakami-Ramalho, E., Militello, M., & Piert, J. (2013). A view from within: How doctoral students in educational administration develop research knowledge and identity. Studies in Higher Education, 38(2), 256-271.
Nerad, M. (2004). The PhD in the US: Criticisms, facts, and remedies. Higher Education Policy, 17(2), 183-199.
Nerad, M. (2006). Globalization and its impact on research education: Trends and emerging best practices for the doctorate of the future. Quality in postgraduate research: Knowledge creation in testing times. ANU: Canberra, 5-12.
Neumann, R., & Tan, K. K. (2011). From PhD to initial employment: the doctorate in a knowledge economy. Studies in Higher Education, 36(5), 601-614.
Papa, R. (2009). The discipline of education administration: Crediting the past. Educational Leadership and Administration, 2, 153.
Paufler, N. A., Ezzani, M. D., & Pazey, B. L. (2022). Educational leadership doctoral program evaluation: Student Voice as the litmus test, Journal of Research on Leadership Education, 17(3), 1-28.
Pearson, M., Evans, T., & Macauley, P. (2008). Growth and diversity in doctoral education: Assessing the Australian experience. Higher Education, 55(3), 357-372.
Pocock, B., Elton, J., Green, D., McMahon, C., & Pritchard, S. (2011). Juggling work, home, and learning in low paid occupations: A qualitative study. Adelaide, SA: National Centre for Vocational Education Research.
Pallos, H., Yamada, N., & Okawa, M. (2005). Graduate student blues: The situation in Japan. Journal of College Student Psychotherapy, 20(2), 5-15.
Roberts, J., Gentry, D., & Townsend, A. (2011). Student perspectives: evaluating a higher education administration program. Journal of Case Studies in Education. V1 Jan 2011.
Shacham, M., & Od-Cohen, Y. (2009). Rethinking PhD learning incorporating communities of practice. Innovations in Education and Teaching International, 46,276-292.
Smith, A. et al., (2010). One step beyond: making the most of graduate education. London: BIS.
Tanaka, M., & Watanabea, Y. (2012). Academic and family conditions associated with intrinsic academic motivation in Japanese medical students: A pilot study. Health Education Journal, 71, 358-364.
Teichler, U. (2015). Higher Education Research, International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 2nd edition, Volume 10. 862-869.
UNESCO (2009). 2009 World Education Conference on Higher Education: The New Dynamics of Higher Education and Research for Societal Change and Development. Paris: UNESCO.
Virtanen, V., Taina, J., Pyhalto, K. (2016). What disengages doctoral students in the biological and environmental sciences from their doctoral studies? Studies in the Continuing Education, 39(1), 71-86.
Wanzer, D. L. (2021). What is Evaluation? Perspectives of How Evaluation Differs (or Not) from Research. American Journal of Evaluation, 42(1), 28-46.
Wellington, J., & Sikes, P. (2007). A doctorate in a tight compartment: Why do students choose a professional doctorate and what impact does it have on their personal and professional lives? Studies in Higher Education, 31, 723-734.
Wyatt, T., & Oswalt, S. B. (2013). Comparing mental issues among undergraduate and graduate students. American Journal of Health Education, 44(2), 96-107.