تبیین نقش باورها و اعتقادات اسلامی بر تمایل خرید بیمه عمر با تاکید بر نقش میانجی نگرش
محورهای موضوعی : فصلنامه اقتصاد محاسباتی
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
2 - دانشگاه جامع علمی و کاربردی
کلید واژه: نگرش, قصد خرید, بیمه عمر, اقتصاد اسلامی, باورهای اسلامی,
چکیده مقاله :
مذهب و باورهای اسلامی نقش مهمی در قصد خرید محصولات مختلف دارد. تحقیق حاضر به بررسی تاثیر باورهای اسلامی بر نگرش مصرف کنندگان و نیت خرید بیمه عمر می پردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق مشتریان بیمه عمر شرکت ایران بوده اند که تعداد آنان 1379 نفر می باشد که با استفاده از فرمول کوکران 300 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد بوده است. برای تجزیه و تحلیل استنباطی دادهها از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد، بین باورهای اسلامی و نگرش نسبت به بیمه عمر، بین نگرش مصرفکننده نسبت به بیمه عمر و قصد خرید و در نهایت بین ویژگی محصول و قصد خرید رابطه مثبت و معناری وجود دارد. شرکتهای بیمه ای از یافته های این تحقیق می توانند با توجه به بخشهای مختلف بازارهای برنامه ها و استراتژی های متناسب با آن را بکار بگیرند.
Islamic religion and beliefs play an important role in the intention to buy different products. The present study examines the impact of Islamic beliefs on consumers' attitudes and intentions to purchase life insurance. This research is applied in terms of purpose and descriptive and correlational in terms of data collection. The statistical population of the study was the life insurance customers of Iran insurance Company, whose number is 1379 people, using Cochran's formula, 300 people were randomly selected as a sample. The data collection tool was a standard questionnaire. Structural equation method was used for inferential analysis of data. The results showed that there is a positive and significant relationship between Islamic beliefs and attitudes toward life insurance, between consumer attitudes towards life insurance and purchase intention, and finally between product characteristics and purchase intention.
_||_