اثر نوآوری بر توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی کشورهای منتخب نوظهور: درسی برای اقتصاد ایران
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیسید کمیل طیبی 1 , زهرا زمانی 2 , محسن نوروزی طالخونچه 3 , محمود شکری 4
1 - استاد اقتصاد بینالملل دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2 - دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3 - کارشناس ارشد مرکز مدیریت صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران.
4 - کارشناس ارشد مرکز مدیریت صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران.
کلید واژه: نوآوری, صادرات, خدمات فنی و مهندسی, کشورهای دارای بازارهای نوظهور,
چکیده مقاله :
یکی از راه های کسب درآمد ارزی کشورهای توسعه یافته جهان صادرات خدمات فنی و مهندسی بوده که نسبت به صدور مواد خام سهل تر است و برای صادر کننده خدمات مزایای مختلفی از جمله انتقال تکنولوژی، ایجاد اشتغال، بهره وری و توسعه روابط تجاری سیاسی را به ارمغان می آورد. لذا هدف از این تحقیق بررسی اثر نوآوری بر صادرات خدمات فنی و مهندسی در کشورهای منتخب با بازار نوظهور شامل چین، هند، کره جنوبی، برزیل و ترکیه بوده است. دلیل انتخاب این کشورها پیگیری استراتژی توسعه صادرات و تنوع بخشی خدمات صادراتی آنهاست. در این مطالعه الگوی اقتصادسنجی عرضه صادرات خدمات فنی و مهندسی کشورهای منتخب دارای بازارهای نوظهور طی 1998 تا 2010 با استفاده از روش داده های تابلویی برآورد شد و نتایج نشان دادند که نوآوری در این کشورها اثری مثبت و معنادار بر صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته است. به علاوه، نتایج نشان داده اند که تولید ناخالص کشورها و نرخ ارز نیز اثر معناداری را بر صادرات این کشورها ایجاد کرده است.
1) سلامی، سید رضا و پیمان، حاجی زاده (1388)، "بکار گیری سناریوی نوآوری انقلابی در بنگاههای کوچک و متوسط ، فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد، ش 19.
2) سعادت، فاطمه (1385)، شناسایی موانع، مشکلات و طراحی راهکارهای بازاریابی صادرات خدمات فنی و مهندسی، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس.
3) رادفر، رضا و عباس، خمسه (1387)، بررسی تأثیرات جهانی شدن R&D بر توسعه فناوری و نوآوری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
4) صافدل، حمید (آبان 1389)، صادرات خدمات فنی و مهندسی، دومین همایش ملی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان.
5) صالح زاده، سید جواد و مرتضی، صالحی (1389)، بررسی رابطه علیت بین صادرات خدمات فنی و مهندسی و رشد اقتصادی ایران، مقاله برگزیده دومین همایش ملی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان.
6) طیبی، سیدکمیل، مهدی، یزدانی و آزاد، خانزادی (1389)، توسعه و تسهیل خدمات بانکی در حوزه صادرات با تأکید بر تجربیات بین المللی، مقاله برگزیده دومین همایش ملی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان.
7) میرزایی، محمد و ساغر، باباحیدری (1389)، بررسی مزیت نسبی آشکار شده صادرات خدمات فنی مهندسی ایران، مقاله برگزیده دومین همایش ملی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان.
8) سایت سازمان توسعه تجارت ایران، تامین مالی صادرات خدمات فنی و مهندسی، چالش ها _ فرصتها، www.tpo.ir،
9) سایت سازمان توسعه تجارت، راهنمای تجارت با "چین" ،" هند" ،" کره جنوبی" ، "برزیل"،"ترکیه"، www.tpo.ir،
10) Greenhalgh, C. (1990), “Innovation and Trade Performance in the UK,” Economic Journal, 100, 105-118.
11) Grosse, R. (2003), “The Challenges of Globalization for Emerging Market Firms,” Latin American Business Review, 4(4), 1-21.
12) Gorodnichenko, Y., J. Svejnar and K. Terrell (2008), Globalization and Innovation in Emerging Markets, Germany, IZA Discussion Paper No. 3299.
13) Haider, J., M. Afzal and F. Riaz, (2011), “Estimation of Import and Export Demand Functions Using Bilateral Trade Data: The Case of Pakistan,” Peer-reviewed and Open access journal, 6 (3), 40-53.
14) Lachenmaier, S. and L. Woessmann (2004), Does Innovation Cause Exports?, Cesifo Area Conference on Global Economy, January, Cesifo Working Paper, NO 1178.
15) Lee, C. (2004), The Determinants of Innovation in the Malaysian Manufacturing Sector: An Econometric Analysis at the Firm Level, Centre on Regulation and Competition, Institute for Development Policy and Management, University of Manchester.
16) Roper, S. and J. H. Love (2001), Innovation and Export Performance: Evidence from UK and German Manufacturing Plants, Northern Ireland Economic Research Centre, Working Paper Series, No. 62.
17) Yanosek, K., G. Keever and R. J. Orr (2007), “Emerging-Market Infrastructure Investors: New Trends for a New Era?,” The Journal of Structured Finance, Winter, 1-12