بررسی تأثیر توسعه بنادر بر رشد اقتصادی مناطق میزبان
محورهای موضوعی : اقتصاد مالی
سیامک علمی
1
(گروه اقتصاد و مدیریت، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران)
کامبیز هژبرکیانی
2
(گروه اقتصاد و مدیریت، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران)
عباس معمارنژاد
3
(گروه اقتصاد و مدیریت، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران)
یگانه موسوی جهرمی
4
(گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران)
کلید واژه: F43, R11, واژههای کلیدی: رشد اقتصادی, اقتصاد بندر, ظرفیت عملیات بنادر, عملیات تخلیه و بارگیری بنادر. طبقه بندی JEL : P25,
چکیده مقاله :
چکیده امروزه بنادر با در اختیار داشتن حدود 80 درصد از تجارت جهانی مهمترین دریچه تجارت ملی و بینالمللی محسوب میشوند. علیرغم اهمیت روز افزون بنادر در توسعه حملونقل، بنادر و فعالیتهای مربوط به آن در ایران کاملاً مغفول ماندهاند. ارتباط معنادار بین توسعهیافتگی مناطق بندری با ظرفیت و حجم فعالیتهای صورتگرفته در بنادر این سوال مهم را برمیانگیزد که تأثیر خالص فعالیتهای صورتگرفته در بنادر بر رشد مناطق میزبان چگونه است؟ در مطالعه حاضر با استفاده از دادههای شش استان شامل سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، گیلان و مازندران طی دوره زمانی 1384 تا 1396 موضوع فوق بررسی می شود. نتایج حاکی از آن است که ظرفیت عملیات در بنادر ، توسعه انسانی، نرخ رشد اقتصادی در ابتدای دوره، اشتغال، سرمایهگذاری دولت در بنادر، بودجه جاری دولت، دستمزد، فناوری، ساختار تولید و شهرنشینی اثر مثبت و معنادار و هزینه حملونقل تأثیر منفی و معناداری بر تولید اقتصادی استان ها داشتهاند
Abstract With having 80 percent of world trade, ports nowadays are the most important national and international window towards trade. Despite their Increasing importance in development of transportation, ports and the relevant activities are completely neglected in Iran. Significant relationship between ports development and their capacity and throughput drive an important question: what is the net effect of port throughput on the host areas growth? The present study analyses the question using data of six provinces including Khoozestan, Booshehr, Hormozgan, Gilan, Mazandaran, and Sistan and Baluchestan during 2005-2017 (1384-1396). Results show that ports capacity, human development, economic growth at the initial period, employment, government investment in ports, government's current budget, wage, technology, production structure and urbanization have significant positive impact on economic output of the provinces while the transportation cost has a negative one.
نورمحمدی، خسرو، عرب مازار، عباس، مهرگان، نادر، پرتویی، بامداد (1399) ، "تحلیل اثرگذاری مخارج دولت بر نابرابری درآمدی در استان های کشور روش GMM "، فصلنامه اقتصاد مالی، سال چهاردهم، شماره 53
_||_