تفسیر و تحلیل گیاهان نمادین و اساطیری در حدیقه الحقیقه و شریعه الطریقه سنائی غزنوی
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسیفضل اله جهان آرا 1 , سید محمود سید صادقی 2 , جواد کبوتری 3
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران، گچساران، ایران
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه های آزاد بوشهر و شیراز، ایران
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت،دهدشت، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در میان آثار سنایی غزنوی حدیقه الحقیقه و شریعه الطریقه از تمایز و تشخص قابل توجهی برخوردار است؛ زیرا در قالب داستان های آن، مجموعه ای از رمزها، نمادها و کاربردهای آنها به مخاطب ارائه می شود. حدیقه الحقیقه از منظومه هایی است؛ که بر بسیاری از شاعران تأثیر گذارده است. سنایی با سرودن این منظومه ، باب تازه ای را در سرایش منظومه های عرفانی در تاریخ ادب و عرفان گشود. شاعران بزرگی همچون خاقانی و نظامی به ترتیب تحفه العراقین و مخزن الاسرار را تحت تأثیر مستقیم این منظومه سرودند، و سال ها بعد، عطّار و مولانا سرایش مثنوی های عرفانی را به اوج تکامل رساندند. در میان این نمادها، کاربرد عناصر نباتی به ویژه گیاهان قابل تأمل و توجه می باشد. برخی از این گیاهان نمادهایی هستند؛ که نه تنها به این اثر منتسب می باشند؛ که تجلی آنها میان سایر ملل به وفور قابل مشاهده است. نگارندگان در این مقاله به بررسی کاربرد و نماد تعدادی از گیاهان پرداخته اند. نتیجة حاصل شده بدین صورت است؛ که سنایی در مثنوی حدیقه الحقیقه و شریعه الطریقه نیز مانند سایر آثارش برای بیان هر چه بهتر مضامین و مفاهیم از عناصر نمادی و اسطوره ای استفاده کرده است.
Among the works of Ghaznavi Hadiqeh al-Hagiqah and Shriya al-Tariqah, there is a significant feature of the theme; a variety of stories, sets of themes, and references and applications are presented to the audience. Al-Hagiqa is a poem that has influenced many poets. With the compilation of this system, Sanai opened up a new Bible in mystical verses in the history of literature and mysticism. The great poets such as Khaghani and Military, respectively, dowload the al-Iraqiqin and the reservoir of al-Asrar under the direct influence of this poem, and years later, Attar and Maulana evolved into the reign of mystical masnavi. Among these symbols, the application of elements of the material, especially plants, is noteworthy. Some of these herbs are symbols, which are not only an effect on their effects, which are manifest among cymerolls. The authors of this paper, which have been written in a documentary and a book, have studied the applications of such as Banafsheh, , Saffron, Chamran, Susan, Seyzanbar, Wheat, Laleh, Narcissus and Nilevfr. The result obtained from this study is that the Sanai in the Hediqeh al-Hagiqah and Sharia Like other works, he has used his masterpiece to express the best of mysticism and mysticism.
10. حق پرست، علی اکبر (1383) گیاهان اسطورهای ملل، بوشهر: شروع.
11. داد، سیما (1383) فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: مروارید.
12. دبورکور، مونیک (1376) رمزهای زنده جان، ترجمة جلال ستاری، چاپ 2، تهران: [بی نا]
13. دهخدا، علی اکبر (1372) لغت نامه، ج8، چاپ اول از دورة جدید، تهران: دانشگاه تهران.
14. ــــــــــــ (1385) فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: انتشارات مروارید.
15. راشدمحصل، محمدتقی (1366) گزیدههای زادسپرم، تهران: موسئسة مطالعات وتحقیقات فرهنگی.
16. رجبزاده، هاشم (1374) چنین گفت بودا، تهران: انتشارات اساطیر.
17. زمردی، حمیرا (1387) نمادها و رمزهای گیاهی در شعر فارسی، چ1، تهران: انتشارات زوار.
18. زمردی، حمیرا (1382) نقد تطبیقی ادیان و اساطیر در شاهنامه فردوسی، خمسة نظامی و منطقالطیر، تهران: زوار.
19. ستاری، جلال (1367) رمزاندیشیوهنرقدسی، ترجمۀ جلال ستاری، تهران: نشر مرکز.
20. ستاری، جلال (1383) اسطوره در جهان امروز، تهران: نشرمرکز.
21. سنایی، ابوالمحد مجدود بن آدم (1374) حدیقهالحقیقه، به اهتمام مدرس رضوی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
22. شمیسا، سیروس (1369) داستان رستم و اسفندیار، تهران: جهاددانشگاهی.
23. عابدی، کامیار (1376) از مصاحبت آفتاب (تاملات و جستجوهایی در شعر سهراب سپهری)، چاپ دوم، تهران، نشرروایت.
24. فرنبغ دادگی، بندهش (1380) گزارنده مهرداد بهار، چاپ دوم، تهران: توس.
25. قلی زاده، خسرو (1388) فرهنگ اساطیر ایرانی، تهران: انتشارات پارسه.
26. کمبل، جوزف (1383) اساطیرمشرق زمین، ترجمة علی اصغر بهرامی، تهران: جوانة رشد.
27. کوپر،جی.سی (1379) فرهنگ نمادهای مصور، ترجمة ملیحه کرباسیان، تهران: فرشاد.
28. گریمال، پیر (1377) فرهنگ اساطیر یونان و روم، ترجمة احمدبهمنش، ج3، تهران: امیرکبیر.
29. گوهرین، سیدصادق (1367) شرح اصطلاحات تصوف، تهران: زوار.
30. مومن حسینی، محمد (1402ه-ق) تحفة حکیم مومن، چاپ اول،تهران: کتابفروشی محمودی.
31. میرحیدر، حسین (1387) معارف گیاهی، جلد1-8، تهران: دفترنشرفرهنگ اسلامی.
32. هال، جیمز (1383) فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمة رقیة بهزادی، تهران: فرهنگ معاصر.
33. هروی، ابومنصور موفق بن علی (1371) الابنیه عن حقایق الادویه، به تصحیح احمد بهمنیار به کوشش حسین محبوبی اردکانی، چ دوم، تهران: دانشگاه تهران.
34. هینلز، جان (1385) شناخت اساطیر ایران، ترجمة ژاله آموزگار، احمد تفضلی، چ10، تهران: چشمه.
35. یاحقی، محمد جعفر (1389) فرهنگاساطیروداستانوارههادرادبیاتفارسی، تهران: فرهنگ معاصر.
36. یونگ، کارل گوستاو، (1357)، انسان و سمبولهایش، ترجمۀ ابوطالب صارمی، تهران، امیرکبیر.
مقالات
37. سیروس، شهریار (1392) پردیس هخامنشی خاستگاه باغ ایرانی، فصلنامة معماری و ساختمان، شمارة 5، صص6-11.
38. شمس، امیر (1379) نگاهی به نشانها و نمادها در ایران باستان، مجلۀ هنرهای تجسمی، شماره8، صص194-209.
39. متحدین، ژاله (1355) نیلوفر، مجلة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی مشهد، شمارة3، سال12، شمارة مسلسل47، صص14-25.
_||_