مقایسه ی کاربرد معنایی سیمرغ در منطق الطیرعطار و مثنوی معنوی مولانا با تکیه بر عرفان عملی
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسیمحمدیوسف نیری 1 , امیرمحمد اردشیرزاده 2
1 - استاد، بخش زبان و ادبیات فارسی ،دانشگاه شیراز،شیراز،ایران
2 - دانشجوی دانشکده زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه شیراز، شیراز
کلید واژه:
چکیده مقاله :
موضوع این مقاله مقایسه ی کاربرد معنایی سیمرغ در منطق الطّیر عطّار و مثنوی معنوی مولانا میباشد. عطار و مولانا سیمرغ را در چند معنای گوناگون به کاربرده اند؛ تا به کمک آن اندیشه های عارفانه ی خود را به خوبی القا کنند. در این مقاله به معرفی سیمرغ به عنوان پرنده ای افسانه ای که در ادبیات عرفانی جایگاه ویژه ای دارد،پرداخته شده است. سیمرغ و کوه قاف در منطق الطّیر و مثنوی از کنایات معروف عرفانی هستند. هم عطّار و هم مولانا،سیمرغ را برای ذکر اندیشه های والای معنوی و عرفانی خود که در ذهن داشته اند؛ با تکیه بر رموز عرفانی در کتب خویش به کار می برند. در این مقاله کوشش شده است تا به معرّفی،تحلیل،کاربرد معنایی و مقایسه ی سیمرغ منطق الطّیربا مثنوی پرداخته شودو به رموز و نهادهای نهفته در به کارگیری سیمرغ از جانب هر دو شاعر در کتب مهم خویش و هم چنین به نقش سیمرغ در سلوک عملی اشاره شود.
The subject of this article is the comparison of semantic use of “Simorgh” in “Mantegholteir” of Attar and “Masnavi” of “Mowlana”. Attar and Mowlana, two Persian poets, use “Simorgh” ( an imaginary bird, literally meaning ‘thirty chickens’) in order to infuse their mystic thoughts into their readers minds well. Here, “Simorgh” is introduced as a mythical bird which possesses a special position in mystic literature. “Simorgh” and the mountain of “GHaaf” in “Mantegholteir” of Attar and “Masnavi” of “Mowlana” are among well-known mystic allusions. Relying on their mystic mysteries in their books, both Attar and Mowlana use “Simorgh” to mention their transcendental intellectual and mystic ideas in mind.
1.اسلامی ندوشن ،محمدعلی(2536).داستان داستان ها.تهران: طوس.
2. اشرف زاده،رضا(1373).تجلی رمز و روایت در شعر عطار نیشابوری .تهران: اساطیر.
3.پورنامداریان، تقی(1391).رمز و داستان های رمزی در ادب فارسی .تهران : علمی و فرهنگی .
4.__________،______(1390). دیدار با سیمرغ.تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
5 . جرجانی،میرسید شریف(1394). تعریفات. ترجمه حسن سید عرب و سیما ساذات نوربخش،تهران،فرزان .
6.دهخدا،علی اکبر(1373). لغت نامه. تهران : دانشگاه تهران.
7. روحی،نزهت(1393).مرغان گویا .تهران: باد .
8 . روزبهان بقلی شیرازی(1958). عبهرالعاشقین. به تصحیح هانری کربن و محمد معین.
9. ________________.(1394). شرح شطحیات.تصحیح و مقدمه هنری کوربن،ترجمه دکتر محمدعلی معزّی، تهران: طهوری .
10. زرین کوب،عبدالحسین(1386). صدای بال سیمرغ.تهران: سخن.
11. ستاری،جلال(1392).مدخلی بر رمز شناسی عرفانی.تهران : مرکز .
12.سجادی،سیدجعفر(1362).فرهنگ معارف اسلامی. تهران: شرکت مولفان و مترجمان .
13.سهروردی،شهاب الدین(1348). مجموعه ی آثار فارسی شیخ اشراق.به تصحیح سید حسین نصر،تهران: انستیتوفرانسوی پژوهشهای علمی در ایران.
14.صارمی،سهیلا(1389).مصطلحات عرفانی و مفاهیم برجسته در زبان عطار.تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
15.عطار،فریدالدین(1388).منطق الطیر .محمدرضا شفیعی کدکنی،تهران: سخن .
16._____،_______ (1372). منطق الطیر. سید صادق گوهرین، تهران: علمی و فرهنگی .
17. عین القضات همدانی(1387). نامه های عین القضات همدانی.علینقی منزوی،عفیف عسیران،تهران: اساطیر.
18.لاهیجی،شمس الدین محمد(1374).مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز.محمدرضابرزگر خالقی و عفّت کرباسی،تهران: زوّار .
19. مولوی،جلال الدین محمد(1372).مثنوی.محمد استعلامی،تهران: زوّار .
20. _____،_____________ (1372).مثنوی . کریم زمانی،تهران: اطلاعات.
21.مولف ناشناخته(1391).مرآت عشاق.مرضیه سلیمانی،تهران: علمی فرهنگی .
22. نیّری،محمد یوسف(1391).قاف عشق.تهران: افراز.
23. __ ، ________ (1392). نرگس عاشقان. شیراز: دانشگاه شیراز.
23.وزین پور،نادر(1365).آفتاب معنوی.تهران : امیرکبیر .
24.هدایت،رضاقلی خان(1288). انجمن آرای ناصری.تهران: کتابفروشی اسلامیه.
_||_