سیمای شبلی در منطق الطیر و دیگر آثار عطار
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسیمحمد یوسف نیری 1 , امیر محمد اردشیرزاده 2
1 - استاد ،بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز،شیراز، ایران
2 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز،شیراز،ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
موضوع این مقاله سیمای شبلی در منطقالطیر عطّار و دیگر آثار وی میباشد. عطّار برای بیان افکار و اندیشههای عرفانی خود، از عرفا و شیوخ در قالب داستان و حکایت بهره میگیرد و همگان به خصوص سالکان راه را به پیروی از احوال و اقوال آنها تشویق میکند. در این مقاله به معرفی شبلی، صوفی و عارف قرن سوم و چهارم، که مورد توجه و احترام بزرگان تصوف بود پرداخته شده است. وی عاشق مجنون و عارف بلند مرتبه ای است که در حال و علم بی همتا بود. نکتهها و اشارات و رموز و عبارات و ریاضات و کرامات فراوانی از وی نقل شده است. عطار در منطق الطیر و دیگر آثار خود به ذکر حکایاتی از زبان وی میپردازد و بدین ترتیب اندیشهها و باورهای عرفانی خود را گاه به زبانی ساده و گاه رمزی بیان میکند. در این مقاله کوشش شده تا به تفسیر، تحلیل و شرح داستانها که هرکدام تقریباً یک تمثیل رمزی میباشند توجه شده و به رمزها و نمادهای نهفته در آنها اشاره شود. هرکدام از این حکایتها به گونه ای با اصول و سیر و سلوک عرفان گره میخورند و عطار با شگردی خاص از زبان شبلی برای بیان مسایل خود استفاده میکند که در این مقاله به آنها اشاره شده است.
In order to express his mystical notions and thoughts Attār refers to the numinous and mystic figures in his anecdotes and tales and advises everyone to follow their deeds and examples. The present study investigates the character of Shebli, a mystic of the fourth and fifth centuries, who was respected by great Sufi scholars. He was a high ranking lover and mystic of unequalled lore and devotion. Many intellectual points, advices, phrases and also revelations and miracles have been attributed to him. Attār depicts him as the narrator of the anecdotes in Conference of Birds and his other works to expresses his own thoughts and ideas in both simple and cryptic ways. In this study, we have tried to analyze and interpret or demystify these anecdotes and tales. We have attempted to uncover the hidden secrets and symbols behind the lines. In every one of these tales and anecdotes, bearing the secrets and ways of mysticism, Attār puts forth his own words as quoted by Shebli, and revealing the hidden secrets in them is what this present study has attempted to achieve.
_||_