بهبود سلامت روانی والدین و سواد مالی فرزندان به واسطه مشارکت و همفکری فرزندان در امور مالی خانواده
محورهای موضوعی : خانواده، آموزش و ارتباطات
امیر شمس
1
*
,
محمد حسین کربلایی
2
1 - استادیار گروه حسابداری، واحد نیشابور ، دانشگاه آزاد اسلامی ، نیشابور، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی ، تربت جام، ایران
کلید واژه: مشارکت وهمفکری مالی فرزندان , سواد مالی , سلامت روان والدین,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف بهبود سلامت روانی والدین وسواد مالی فرزندان به واسطه مشارکت وهمفکری فرزندان در امور مالی خانواده انجام دادهایم. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و ازلحاظ روش، توصيفي - پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان متوسطه مدارس سما تربت جام در سال تحصیلی 1401- که تعداد آنها حدود180 نفر بودند. نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده و با توجه به جامعه آماری با استفاده از جدول مورگان تعداد 118نفر از دانش آموزان به همراه والدین آنها انتخاب گردیدند. جمع آوری داده با استفاده از پرسشنامه استاندارد سواد مالی دانشجویان معین الدین (1390)، پرسشنامه محقق ساخته مشارکت مالی با اقتباس ازپرسشنامه یگانه (1397) و پرسشنامه سلامت عمومی گلـدبرگ (۱۹۷۲) انجام شد، که روایی و پایایی آنها بررسی گردید و برای تحلیل داده از مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای Smart Pls و SPSS-22 استفاده شد. نتایج نشان داد مشارکت وهمفکری مالی فرزندان در امورمالی خانواده بر بهبود سلامت روان والدین و سواد مالی فرزندان تاثیرمثبت دارد و نیز بهبود سلامت روان والدین بر سواد مالی فرزندان تاثیرمثبت دارد. همچنین بهبود سلامت روان والدین در رابطه مشارکت وهمفکری مالی فرزندان در امورمالی خانواده و سواد مالی فرزندان نقش میانجی دارد.
We have conducted this research with the aim of improving parents' mental health and children's financial literacy through children's intellectual participation in family finances. This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method. The statistical population of this research was the secondary school students of Sama Torbat Jam in the academic year of 1401-, whose number was about 180 people. A sample of 118 students along with their parents were selected from the simple random sampling method and according to the statistical population using Morgan's table. Data collection was done by using the standard financial literacy questionnaire of Moinuddin students (2013), the researcher-made questionnaire of financial participation adapted from the single questionnaire (2014) and the general health questionnaire of Goldberg (1972), whose validity and reliability were checked and used for analysis. Data were used from structural equation modeling using Smart Pls and SPSS-22 software. The results showed that children's financial thinking and participation in family finances has a positive effect on improving parents' mental health and children's financial literacy, and improving parents' mental health has a positive effect on children's financial literacy. Also, improving the mental health of parents plays a mediating role in the relationship between children's financial thinking and participation in family finances and children's financial literacy.
امینی ، زرار محمد . (1390) . بررسی رابطه باورهای فراشناختی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش- آموزان پسر شهرستان اشنویه . فصلنامه نوآوری های آموزشی ،19(6) ، 154-141.
تفتیان، اکرم و زارع منش، جواد،(1399)،سواد مالی، مشارکت مالی و مشاجرات مالی،پنجمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش،محمودآباد.
جوکار، بهرام و رحیمی، مهدی. (1394). بررسی تأثیر الگوهای ارتباطی خانواده بر شادی در گروهی از دانش¬آموزان دختر و پسر دبیرستان شهر شیراز. چاپ دوم، تهران؛ انتشارات میر.
حسن زاده، آتنا، علیخانی، محسن، دهقان، عبدالمجید،(1398)، تأثیر سواد مالی و درک ریسک بر انتخاب سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، (41)108-90.
رسولی ، امید، همت فر، محمود، (1398)،بررسی تاثیر سواد مالی، نگرش نسبت به ریسک و انگیزه پس انداز در کاهش ضعف سرمایه گذاران در صندوق های سرمایه گذاری،چهرمین کنفرانس ملی مدیریت حسابداری واقتصاد باباتاکید بربازاریابیرمنطقه ای وجهانی.
کاردان و خلیلیان، (1392)، دانش و آگاهی مالی ، مجله اقتصادی ، (1) 1-17.
کیانوش، مهسا؛ جلیلی، محمد؛ احمدی، موسی؛ حسین آبادی، داود. ( 1393) میزان درک و شناخت دانشجویان از دانش تأمین مالی شخصی (تحلیل رفتار دانشجویان نسبت به دانش تامینمالی شخصی)، فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایه گذاری،3(12).53-11
کیانوش، مهسا؛ جلیلی، محمد؛ احمدي، موسی؛ حسین آبادي، داود. (1393) میزان درك و شناخت دانشجویان از دانش تأمین مالی شخصی) تحلیل رفتار دانشجویان نسبت به دانش تامین مالی شخصی(، فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایه گذاري، 53(12)4-1.
کیانی پری ، متقی، مینو، قدوسی ، آرش ، (1398)بررسی ارتباط سوءرفتار مالی با سلامت روان در سالمندان مراجعهکننده به مراکز بهداشتیدرمانی شهرکرد، مجله سالمندی ایران، 14(2)212-223.
محقق کیا, نرگس, برمکی, ناهید, & اقدامی, اکرم. (1400). تعیین سطح سوادمالی و رابطه ی آن با رفتار مالی و نگرش مالی (مطالعه موردی دانشجویان موسسه آموزش عالی پرندک). تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 187-198، 13(51).
Al-Tamimi, H. and Bin Kalli, A., (2009) , “Financial literacy and investment decisions .Disasters, 5(2): 210-206.
Ardic, O.P., M. Heimann, and N. Mylenko. (2011). Access to financial services and the financial inclusion agenda around the world: a cross-country analysis with a new data set. The World Bank, Policy research working paper series: 37-55.
Campbell, J., (2006), “Household finance”, Journal of Finance, No. 61, pp. 1553–1604
Clamara, N., X. Pena and D. Tuesta. (2014). Factors that matter for financial inclusion: Evidence from Peru, Research BBVA: 21-31.
Cull, R., Demirguc-Kunt, A., & Morduch, J. (Eds.). (2021). Banking the world: empirical foundations of financial inclusion. MIT Press.
Deka and kamber, .( 2014) “Financial literacy and investment decisions of UAE investors”, The Journal of Risk Finance, No. 5, pp. 500-516.
Demirgüç-Kunt, A., & Klapper, L. (2013). Measuring financial inclusion: Explaining variation in use of financial services across and within countries. Brookings papers on economic activity, 2013(1), 279-340.
Gupte, R., Venkataramani, B., & Gupta, D. (2012). Computation of financial inclusion index for India. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 37, 133-149.
Huston, S. J. (2010). Measuring financial literacy. Journal of consumer affairs, 44(2), 296-316.
Johnson, S., & Nino-Zarazua, M. (2011). Financial access and exclusion in Kenya and Uganda. The journal of Development studies, 47(3), 475-496.
Kumar, B., & Mohanty, B. (2011). Financial Inclusion and Inclusive Develoment in SAARC Countries with Special Reference to India. Vilakshan: The XIMB Journal of Management, 8(2).
Lehto, X. Y., Choi, S., Lin, Y. C., & MacDermid, S. M. (2009). Vacation and family functioning. Annals of Tourism Research, 36(3), 459-479.
Massara, M.A., and A. Mialou. (2014). Assessing countries’ financial inclusion standing-A new composite index. International monetary fund, Challenges and opportunities: 7–42.
Miyakawa, E., & Oguchi, T. (2022). Family tourism improves parents’ well-being and children’s generic skills. Tourism Management, 88, 104403.
Paiella, M. (2016). Financial literacy and subjective expectations questions: A validation exercise. Research in Economics, 70(2), 360-374.
Ssonko, G. W. (2010). The role of mobile money services in enhancing financial inclusion in Uganda. Bank of Uganda.