تیپیزاسیونِ سنجشی مابین مکتب مارکسیست و بیانشیوههای شکسپیر
محورهای موضوعی : شعر
1 - دانش آموخته دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
فمنیسم (طرفداری از حقوق زنان)، نیوهیستوریسیسم، مادیگرایی فرهنگی، تئوری پست استعماری و تئوری کوئیر، همگی در مورد تولید فرهنگی (که میتواند به مارکس نسبت داده شود) ایدههایی ارائه میکنند و همچنین هر یک رابطه معناداری با تحقیقات ادبی رنسانس دارند. با وجود این ایدههای اصلی مارکس به ندرت به طور مناسب در آثار مربوط به شکسپیر توضیح داده میشود و در برخی دورهها حتی ادعا میشود که آنها رابطه خود را از دست دادهاند. هدف این مقاله، توضیح تاثیر گذشته و فعلی مارکسیسم بر ادبیات شکسپیری است؛ همچنین نشان دادن راههایی که در آن، این ادبیات میتواند تأثیر مهمی در آینده آنالیز فرهنگی و نقد نمایشی و ادبی سیاسی ایفا کند.
Feminism (women’s rights advocate), Neo historicism, cultural materialism, post colonial theory and queer theory, all present ideas on the cultural production (which can be attributed to Marx). And also each has a significant relationship with Renaissance Literary Studies. However, Marx’s main ideas are rarely explained properly in the works of Shakespeare; and in some courses, it is even claimed that they have lost their relationship. The purpose of this paper is to describe the past and current impact of Marxism on the Shakespearean literature; and also to demonstrate the ways in which this literature can have an important influence on future cultural analysis and dramatic and literary-political criticism.
- پاجی، لئوناردو، (1389). نظریه عام مارکسیسم نزد گرامشی، ترجمه امیر احمدیآریان، تهران: رخداد نو.
2- پلخانف، گئورکی والنتینوویچ. (1381). مسائل اساسی مارکسیسم و مقالات فلسفی دیگر، ترجمه پرویز بابایی، تهران: آزادمهر.
3- پییتر، آندره. (1352). مارکس و مارکسیسم، ترجمه شجاعالدین ضیائیان؛ با مقدمه حمید عنایت، تهران: دانشگاه تهران.
4- کرش، کارل. (1358). چکیده مارکسیسم، ترجمه م – صهبا، تهران: آهنگ.
5- لنین، ولادیمر ایلیچ. (1355). کارل مارکس (زندگینامه کوتاه با فشردهای از مارکسیسم، ترجمه از ف. م. جوانشیر، تهران: سروش.
6- لیکتم، جورج. (1335). مارکسیسم: بررسی و تحلیل تاریخی، ترجمه غلامعلی سرمد، تهران: پیشرو.
7- هاشمی، مرتضی و مجاهد غلامی. (1389). «حق ادبیات شرق به گردن لافونتن»، فصلنامه ادبیات تطبیقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت، سال چهارم، شماره 14.
7- Adorno, Theodor (1973). Negative Dialectics, trans. E. B. Ashton. London: Routledge.
8- Brecht, Bertolt (1964). Brecht on theatre, ed. And trans. John willett. London: Methuen.
9- Eagleton, Terry (1991). Ideology: An Introduction. London: Verso.
10- Greg W. W. (1917). 'Hamlet's Hallucination'. Modern Language Review.
11- Marx, Karl (1899). Value, Price and Profit: Addressed to Working Men, ed.
Eh=leanor Marx Aveling. London: George Allen and Unwin.
12- Marx, Karl, and Engels, Frederick (1948). The Communist Manifesto, trans. Samuel Moore (1888): Centenary edn. London: Lawrence and Wishart.
13- Shershow, Scott Cutler (2001), 'Shakespeare Beyond Shakespeare', Marxist Shakespeare's. London: Routledge,