تحلیل ساختاری داستانهای «زن زیادی» و «الزوار» بر اساس نظریه ساختارگرایانه تودوروف و برمون
محورهای موضوعی : شعرصابره سیاوشی 1 , حمیده روزبهانی 2
1 - استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پیشرفتهای نقد ادبی معاصر منجر به ایجاد مکتب ساختارگرایی با الهام از نظریات فردینان دو سوسور گردید. در عصر حاضر تحلیل ساختاری یکی از مهمترین روشهای تحلیل داستان کوتاه به شمار میآید. ویژگی این روش در آن است که محقق پدیدههای گوناگون علم خود را به طور جداگانه و مستقل از یکدیگر مورد مطالعه قرار نمیدهد بلکه همواره میکوشد تا هر پدیده را در ارتباط با سایر پدیدههایی که جزئی از آنهاست مورد مطالعه قرار بدهد. ساختارگرایی نظریهای است که به شناخت، مطالعه و بررسی پدیدهها بر اساس قواعد و الگوهایی که ساختار بنیادی آنها را به وجود آورده می پردازد. نهضت ساختارگرایی با دستاوردهایی که از فرمالیست ها کسب کرد، به روایتشناسی اصالت عمیقی بخشید. اصطلاح روایت شناسی نخستین بار توسط تزوتان تودوروف به کار برده شده است. در این مقاله دو داستان کوتاه زن زیادی نوشته جلال آل احمد والزوار از یوسف ادریس انتخاب شده و هر یک بر اساس نظریات ساختارگرایانه تودوروف و برمون مورد تحلیل قرار گرفته است و نشان می دهد که ساختار روایی این دو حکایت با نظریات این دو ناقد ادبی منطبق است.
Advances in contemporary literary criticism led to the creation of the school of structuralism inspired by the theories of Ferdinand de Saussure. Nowadays, structural analysis is one of the most important methods of short story analysis. The feature of this method is that the researcher does not study the various phenomena of his science separately and independently of each other, but he always tries to study each phenomenon in relation to the other phenomena which it is a part of it. Structuralism is a theory that recognizes, studies phenomena based on the rules and patterns that underlie their basic structure. The structuralism movement, with its achievements from the formalists, gave a deep originality to the narratology. The term narratology was first used by Tzutan Todorov. In this article, two short stories "Zan-e-Ziyadi" written by Jalal Al-Ahmad and "Al-Zawar" by Yusef Idris have been selected and each of them has been analyzed based on the structuralism theories of Todorov and Bermon and shows that the narrative structure of these two anecdotes are consistent with theories of these two literary critics.
ابو عوف، عبدالرحمن. 2006م، اوراق النقدیة فی الأدب، قاهره: الهیئة المصریة العامة للکتاب.
ادریس، یوسف. 1983م، لغة آلای ای، طرابلس: المنشأ العامة للناشر والتوزیع والاعلان.
آرین پور، یحیی. 1376ش، از نیما تا روزگار ما، چاپ دوم، جلد سوم، تهران: زوار.
آژند، یعقوب. 1363ش، ادبیات نوین ایران، تهران: امیرکبیر.
آل احمد، جلال. 1376ش، زن زیادی، چ4، تهران: فردوسی.
بالایی، کوی پرس و میشل کریستف. 1378ش، سرچشمههای داستان کوتاه، ترجمه احمد کریمی حکاک، بی جا: بی نا.
بهارلو، محمد. 1377ش، داستان کوتاه ایران، چاپ سوم، تهران: طرح نو.
پارسی نژاد، کامران. 1388ش، جلال آل احمد، تهران: خانه کتاب.
پراپ، ولادیمیر. 1368ش، ریخت شناسی قصههای پریان، ترجمه فریدون بدرهای، تهران: مرکز.
ترکاشوند، صفر. 1386ش، بررسی سبک یوسف ادریس در داستان کوتاه، تهران: دانشگاه تهران.
تودوروف، تزوتان. 1382ش، بوطیقای ساختارگرا، ترجمه محمد نبوی، چاپ دوم، تهران: آگه.
خاکزاد، غلام عباس. 1383ش، پیدایش اصول و تحول داستان کوتاه، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
سید حسینی، رضا. 1384ش، مکتبهای ادبی، چاپ چهارم، جلد دوم، تهران: نگاه.
الشکری، فدوی. 1386ش، واقع گرایی در ادبیات داستان معاصر ایران، چاپ اول، تهران: نگاه
مکاریک، ایرناریما. 1384ش، دانشنامه نظریه ادبی معاصر، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه.
میرصادقی، جمال. 1360ش، داستان کوتاه و رمان، تهران: آگاه.
میرصادقی، جمال. 1385ش، عناصر داستان، چاپ چهارم، تهران: سخن.
ناظمیان، رضا. 1378ش، متون نظم و نثر معاصر2، چاپ اول، تهران: پیام نور.
یوسفی، غلامحسین. 1388ش، چشمه روشن، چاپ دوازدهم، تهران: انتشارات علمی.
یونسی، ابراهیم. 1388ش، هنر داستان نویسی، چاپ دهم، تهران: نگاه.
_||_Abu Awf, Abdul Rahman 2006, Oragh Al-Naghdiya Fi Al-Adab, Cairo: Al-Heata Al-Mesriya Al-Ama Lelketab
Idris, Yusef. 1983, Loghat Alay Ey, Tripoli: Public Origin for Publishers, Distributors and Advertisers.
Arianpour, Yahya. 1997, From Nima to our time, second edition, third volume, Tehran: Zavar.
Agand, Yaghub. 1984, Modern Iranian Literature, Tehran: Amirkabir.
Al-Ahmad, Jalal 1997, Zan-e-Ziadi, edition 4, Tehran: Ferdowsi.
Balaiy, Coy Press and Michelle Christoph. 1999, Sources of short story, translated by Ahmad Karimi Hakak, no place: Bina.
Baharloo, Mohammad 1998, Short Story of Iran, Third Edition, Tehran: No Design.
Parsi Nejad, Kamran. 2009, Jalal Al-Ahmad, Tehran: Khane Ketab
Propp, Vladimir. 1989, Morphology of fairy tales, translated by Fereydoun Badrei, Tehran: Markaz
Tarkashvand, Safar, 2007, A Study of Yousef Idris' Style in Short Story, Tehran: University of Tehran.
Todorov, Tzutan. 2003, Structuralism Poetics, translated by Mohammad Nabavi, second edition, Tehran: Agah
Khakzad, Gholam Abbas 2004, The Origin of the Principles and Evolution of the Short Story, Tehran: Allameh Tabatabaei University.
Seyed Hosseini, Reza 2005, Literary Schools, Fourth Edition, Volume 2, Tehran: Negah.
Al-Shokri, Fadawi. 2007, Realism in Contemporary Iranian Fiction Literature, First Edition, Tehran: Negah
Macarique, Irnarima. 2005, Encyclopedia of Contemporary Literary Theory, translated by Mehran Mohajer and Mohammad Nabavi, Tehran: Agah
Mirsadeghi, Jamal 1981, short story and novel, Tehran: Agah.
Mirsadeghi, Jamal 2006, Elements of the Story, Fourth Edition, Tehran: Sokhan.
Nazemian, Reza 1999, Contemporary Poetry and Prose Texts 2, First Edition, Tehran: Payam-e Noor Yusefi, Gholam Hussein, Cheshmeh Roshan, 12th edition, Tehran: Scientific Publications.
Younesi, Ibrahim. 2009, The Art of Story Writing, Tenth Edition, Tehran: Negah.