تطبیق تله پاتیکی آرکی تایپ شب در اشعار سهراب سپهری و رابیندرانات تاگور
محورهای موضوعی : شعرمحمدرضا اسعد 1 , مهدی رضا کمالی بانیانی 2 , رضوان درخشیده 3
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک ، ایران،
2 - دانش آموخته دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، ایران
3 - دبیر آموزش و پرورش ناحیه یک اراک
کلید واژه:
چکیده مقاله :
یکی از مباحثی که در ادبیات، امدروزه مدورد توجده قدرار دارد، مبحثآرکی تایپ است. این بحث به وسیله کارل گوستاو یونو ومکتب مردم شناسیتطبیقی دانشگاه شیکاگو مطرح گردید و در ادبیات راه یافته است. ناقدان ادبیضمن مطرح کردن مباحثی از قبیل آنیما، آنیمو ، سایه، نقاب، تاریکی، شب،آب، دایره، اعداد و... به کند وکاو ضمیر ناخودآگاه جمای راه یافته و به تحلیلو نقد و بررسی هر اثر و خالق آن می پردازند. بدیهی اسدت تاریکی شب نیزچونان دیگر آرکیتایپ ها، نمادها و سمبلهای گوناگونی را در بر می گیرد کهبعضی از این نمادها بوسیله ناخودآگاهی جمای در ذهن شاعران و نویسدندگانمشترک می باشد. ازین رو در این مقاله ضمن بررسی نمادهای سیاهی و تاریکیشب، به واکاوی و تطبیق نمادهای خاص این آرکیتایپ در میان اشاار سهرابسپهری و رابیندرانات تاگور پرداخته شده است.
One of the concepts in the literature that is very notable these days, is the archytype concept.This issue was first posed by karel Goustav Young and adaptative anthropological school of Chicago university and then entered into literature. Literal critics while posing some concepts such as Anima,Animous,Shadow ,Mask ,Night ,Water ,Circle ,Numbers ,etc .,found their way to search into the collective unconcious and to analyza each work and its creator.As the other archytypes, it is evident that the night darkness comprises various symbols and some of them are common in poets and writers’ mind. So ,in this article while the night darkeness symbols are examined ,special symbols of this archytype has been investigated among Sohrab Sepehri and Rabindranat Tagour’s poems.