سرمایهی اجتماعی به عنوان مفهو می جامعه شناختی که بر کیفیت تعاملات و روابط اجتماعی دلالت دارد چندین دهه است که به شدت توجه بسیاری از دانشوران و نهادهای تحقیقاتی را به خود جلب کرده است. بخشی از این توجه، همواره این بوده است که عوامل بیرونی در حفظ و یا نا بودی سرمایهی ا چکیده کامل
سرمایهی اجتماعی به عنوان مفهو می جامعه شناختی که بر کیفیت تعاملات و روابط اجتماعی دلالت دارد چندین دهه است که به شدت توجه بسیاری از دانشوران و نهادهای تحقیقاتی را به خود جلب کرده است. بخشی از این توجه، همواره این بوده است که عوامل بیرونی در حفظ و یا نا بودی سرمایهی اجتماعی چه نقشی دارند. به نظر میرسد که در دنیایی که وسایل ارتباط جمعی بخشی از واقعیت زندگی جوامع امروز را تشکیل میدهند، رسانههایی مانند رادیو و بخصوص تلویزیون محتمل است بتوانند در حفظ و یا افول سرمایه اجتماعی نقش داشته باشند. از این رهگذر، هدف تحقیق حاضر، بررسی و شناسایی نقش برنامههای رادیو و تلویزیون (اعم از خبری و غیرخبری)، به عنوان یکی از منابع یادگیری و اجتماعی شدن، در تقویت سرمایهی اجتماعی در بین جوا نان (15 تا 24 سال) ساکن شهر تهران است. این پژوهش، پیمایشی و حجم نمونه‎ی آن (400 نفر) میباشد. برای تحلیل دادهها از روابط همبستگی استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که بین سرمایه اجتماعی در بین جوا نان و قرار گرفتن در معرض محتوای برنامههای رادیو و تلویزیون، رابطه‎ معناداری وجود دارد
.
پرونده مقاله
این تحقیق با هدف بررسی گرایشهای مختلف در بازنمایی ارزشهای اخلاقی در فیلمهای پرفروش دهه هشتاد سینمای ایران انجام گرفتهاست. تحقیق از دو روش تحلیل محتوای کیفی و کمیبهره گرفتهاست و 5 ارزش اجتماعی صداقت، ادب و احترام، یاریگری و تعاون و ارتباط با خدا و حجب و حیا در فیلمهای جا چکیده کامل
این تحقیق با هدف بررسی گرایشهای مختلف در بازنمایی ارزشهای اخلاقی در فیلمهای پرفروش دهه هشتاد سینمای ایران انجام گرفتهاست. تحقیق از دو روش تحلیل محتوای کیفی و کمیبهره گرفتهاست و 5 ارزش اجتماعی صداقت، ادب و احترام، یاریگری و تعاون و ارتباط با خدا و حجب و حیا در فیلمهای جامعه نمونه کدگذاری شدهاست. جامعه آماری تمام فیلمهای پرفروش دهه 80 سینمای ایران است. حجم نمونه 20 فیلم پرفروش این دهه است که به روش هدفمند انتخاب شدهاند. جامعه آماری به این دلیل انتخاب شده که قرار است گرایشهای اخلاقی در فیلمهای عامه پسند سنجیده شود تا مشخص شود فیلمهایی که مردم به آنها در ده سال اخیر اقبال داشتهاند از نظر جهت گیری اخلاقی در چه وضعیتی بودهاند. در مجموع با بررسی تمامیصحنه های فیلم 2028 کنش کدگذاری شدهاست که از این میان 951 کنش اخلاقی بودهاند و 1077 کنش غیر اخلاقی. پژوهش حاضر در چارچوب برخی از مهم ترین نظریه های ارتباطی از جمله نظریه بازنمایی (استوارت هال) و نظریه صنعت فرهنگ (آدورنو) شکل گرفتهاست. این پژوهش چنین نتیجه میگیرد که بیشترین ارزش اخلاقی بازنمایی شده در فیلمها ارزش تعاون و محبت و یاریگری است و در زمینه سایر ارزشها همچون ادب و احترام، صداقت، ارتباط با خدا و حجب و حیا گرایشهای کمتری در بین فیلمها دیده میشود. در 30 درصد آثار مورد بررسی شخصیتهای منفی و باگرایشهای اخلاقی پایین یا رستگار و عاقبت بخیر میشوند و یا سرنوشتشان در پایان مشخص نیست که این نکته موجب جهت گیری منفی فیلم به سمت ارزشهای اخلاقی میشود. در 45 درصد فیلمهای مورد بررسی حداقل در یک حوزه ارزشی (صداقت، تعاون، ادب و احترام، ارتباط با خدا و حجب و حیا) جهت گیری غیر اخلاقی در فیلم دیده میشود. همچنین 50 درصد فیلمهای مورد بررسی برآیند جهت گیری اخلاقی شان مثبت است و در 50 درصد دیگر برآیند جهت گیری صفر یا منفی میباشد. به نظر میرسد در برخی فیلمها کارگردانها از کنش های غیراخلاقی صرفا جهت جذابیت بخشی به قهرمان داستان استفاده کردهاند و شخصیتهایی خلق کردهاند که نقشی در پیشبرد داستان ندارند. در بین فیلمهای مورد بررسی فیلم من ترانه 15 سال دارم در هر 5 حوزه مورد بررسی برترین فیلم اخلاقی محسوب میشود و عملکرد موفقی در همه موضوعات تحقیق داشتهاست. دو فیلم چارچنگولی و پوپک و مش ماشاءالله نیز در سه حوزه جهت گیری اخلاقی منفی داشتهاند و در پایین ترین رده جدول گرایشهای اخلاقی قرار میگیرند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر به منظور شناسایی سبک و قالب مطالب مرتبط با پلیس (مطالب خبری و غیر خبری) و همچنین جهت گیری، شناسایی موضوعات و عوامل خبرساز این مطالب می باشد. این تحقیق به روش تحلیل محتوا انجام یافته است و حجم نمونه از میان چهار روزنامه کیهان، اعتماد، ایران و شرق بر اساس نمونه چکیده کامل
پژوهش حاضر به منظور شناسایی سبک و قالب مطالب مرتبط با پلیس (مطالب خبری و غیر خبری) و همچنین جهت گیری، شناسایی موضوعات و عوامل خبرساز این مطالب می باشد. این تحقیق به روش تحلیل محتوا انجام یافته است و حجم نمونه از میان چهار روزنامه کیهان، اعتماد، ایران و شرق بر اساس نمونه گیری تصادفی سیستماتیک بوده است که طی آن از میان مطالب مختلف، تعداد 607 مطلب مرتبط با پلیس به دست آمد و این مطالب از جنبه های سبک، ارزش و عنصر خبری، جهتگیری و موضوع مطلب، داشتن عکس همراه مطلب، ارتباط تیتر و لید، سطح زیرچاپ، منبع و عوامل خبرساز مطالب، کدگذاری شده و سپس با استفاده از نرم افزارspss مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته های تحقیق نشان می دهد که از بین 607 مطلب مرتبط با پلیس، روزنامه شرق با 31 درصد، بیشترین مطالب پلیسی را داشته است؛ همچنین بیشتر مطالب مرتبط با پلیس (9/83 درصد) دارای سبک و قالب خبری هستند.از نظر جایگاه مطلب نیز حدود 80 درصد از مطالب (عمدتاً در قالب خبر) در صفحه حوادث منتشر یافته است. نتایج دیگر این تحقیق حاکی است که در میان موضوعات مطالب مرتبط با پلیس، بیشترین موضوعات مطالب مربوط به اقدامات پلیس است و در همین رابطه، پلیس آگاهی به عنوان خبرسازترین عامل مطالب مرتبط با پلیس بوده است.
پرونده مقاله
موضوع این تحقیق تحلیل محتوای اخبار اجتماعی روزنامههای ایران و آفتابیزد (به عنوان متغیرهای مستقل) از دیدگاه رعایت اصول حرفهای در خبرنویسی است. هدف این تحقیق شناخت و تحلیل محتوای صفحه اجتماعی روزنامة ایران و آفتابیزد با تاکید بر کاربرد اصول حرفهای روزنامهنگاری با تو چکیده کامل
موضوع این تحقیق تحلیل محتوای اخبار اجتماعی روزنامههای ایران و آفتابیزد (به عنوان متغیرهای مستقل) از دیدگاه رعایت اصول حرفهای در خبرنویسی است. هدف این تحقیق شناخت و تحلیل محتوای صفحه اجتماعی روزنامة ایران و آفتابیزد با تاکید بر کاربرد اصول حرفهای روزنامهنگاری با توجه به ساختار تنظیم خبر است، همچنین به این نکته پرداخته که تا چه میزان اصول برجستهسازی در این اخبار به کار رفته است. مبنای اساسی این پژوهش مبتنی بر نظریه برجستهسازی؛ اولویتگذاری رسانههای خبری به گونهای که منجر به تعیین اولویت ذهنی عامه شود و همچنین اصول حرفهای خبرنویسی است. متغیرهای وابسته در این تحقیق عبارتند از: منطقه رویداد، رابطه تیتر با موضوع اصلی خبر، کلمات تکراری در تیتر، انواع تیتر، هماهنگی تیتر با لید در سبک هرموارونه، ارزش برجسته شده در تیتر، موقعیت فعل در تیتر، استفاده از صفت در تیتر، استفاده از میان تیتر، استفاده از سوتیتر، ذکر منبع خبر، نوع منبع خبر، دارابودن عکس، استفاده از شرح در عکس، اندازه عکس، نوع موضوع خبر، کارشناسان خبر، نوع خبر، گروه¬های خبر. ماحصل این تحقیق نشان میدهد که به طور کلی نمیتوان هیچکدام یک از روزنامههای ایران و آفتابیزد را به عنوان الگوی حرفهای در روزنامهنگاری به جامعه مطبوعاتی کشور معرفی کرد. در طول کار مشاهده شد که این دو روزنامه در برخی موارد، اصول حرفهای خبرنویسی و برجستهسازی را رعایت کرده و در برخی موارد این اصول را رعایت نکردهاند. به طور کلی میتوان گفت: روزنامة ایران در مقولات ارزش خبری برجسته در تیتر، ذکر منبع خبر، کاربرد عکس و کارشناسان خبر حرفهای عمل نکرده و در بقیه مقولات، اصول روزنامهنگاری را رعایت کرده است. در مقابل، روزنامة آفتابیزد در ذکر منبع خبر، کاربرد عکس، کارشناسان موضوع خبر و نوع خبر اصول روزنامهنگاری را رعایت کرده و در سایر مقولات، عدم رعایت اصول روزنامهنگاری مشاهده میشود.
پرونده مقاله
در این تحقیق، نحوه بازتاب مسائل مربوط به تصادف های رانندگی در مطبوعات با هدف روشن ساختن نحوه پرداختن این رسانه به موضوع مذکور بررسی شده است. همچنین نحوه و چگونگی انعکاس اثرات و عواقب این مسأله اجتماعی و آگاه سازی افکار عمومی از این موضوع مهم، مورد بررسی قرار گرفته است. چکیده کامل
در این تحقیق، نحوه بازتاب مسائل مربوط به تصادف های رانندگی در مطبوعات با هدف روشن ساختن نحوه پرداختن این رسانه به موضوع مذکور بررسی شده است. همچنین نحوه و چگونگی انعکاس اثرات و عواقب این مسأله اجتماعی و آگاه سازی افکار عمومی از این موضوع مهم، مورد بررسی قرار گرفته است. از نظریه های کارکرد پیام های ارتباطی، یادگیری اجتماعی و جامعه پذیری و برجسته سازی به عنوان چارچوب نظری تحقیق برای تبیین اهداف و پاسخگویی به سوالات استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق، روزنامه های چاپ صبح کشور است که از این میان مطالب مرتبط با تصادف های رانندگی مندرج در روزنامه های ایران، همشهری، شرق و جام جم در دوره زمانی 3 ماهه تابستان 1389، به صورت تمام شماری بررسی شده است. روش انجام این تحقیق، تحلیل محتوا است و در بخش جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای استفاده شده است. در این پژوهش موضوع ها از جنبه میزان انتشار اخبار، میزان و نحوه برجسته سازی اخبار، نحوه انتشار، سبک خبری مورد استفاده، منبع خبری، میزان توصیفی و تحلیلی بودن مطالب، موضع گیری روزنامه، روز انتشار، حوزه جغرافیایی و محل وقوع تصادف مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها و نتایج این تحقیق، حاکی از آن است که روزنامه ها درصد بسیار کمی از مطالب خود را به انعکاس اخبار تصادف ها و اثرها و عواقب ناشی از آن اختصاص داده اند. همچنین برجسته سازی بسیار پایینی در این خصوص انجام گرفته است؛ بیشتر مطالب در قالب خبر بیان شده است. تأکید بر عنصر خبری چه در اکثر مطالب نیز گویای این است که عموماً مطالب توصیفی بر مطالب تحلیلی برای ذکر خبر تصادف ها اولویت داشته است، پرداختن به عنصر چرایی و چگونگی در کمترین میزان، نسبت به سایر عناصر خبری تأکیدی بر این امر است. موضع گیری خنثی در بیشتر مطالب و اختصاص ندادن حتی یک سرمقاله در دوره مورد بررسی به تصادف ها و همچنین پرداختن بیشتر به تصادف های داخل شهری، درحالی که آمار گویای وقوع بیشتر تصادف ها در خارج از شهرها است نیز، قابل تأمل است.
پرونده مقاله
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی "نقش تبلیغات محیطی (تبلیغات بدنه اتوبوس های درون شهری) بر ترغیب مخاطب به خرید کالا" می باشد. روش این تحقیق پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه بوده است. پس از پرشدن پرسشنامه ها، جداول توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار spss بدست آمده و تحلیل چکیده کامل
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی "نقش تبلیغات محیطی (تبلیغات بدنه اتوبوس های درون شهری) بر ترغیب مخاطب به خرید کالا" می باشد. روش این تحقیق پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه بوده است. پس از پرشدن پرسشنامه ها، جداول توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار spss بدست آمده و تحلیل شد. جامعه آماری در این پژوهش، ساکنین منطقه 14 شهرداری شهر تهران است که با توجه به فرمول کوکران حجم نمونه برابر با 384 نفر بدست آمده است. روش نمونه گیری، خوشه ای چند مرحله ای است. پس از پیمایش و تحلیل داده ها با توجه به نتایجی که به دست آمد میتوان گفت بیشتر پاسخگویان: به تبلیغات روی بدنه اتوبوس ها توجه کرده اند. کالایی را که بر روی اتوبوس، تبلیغش را دیده اند، را خریداری کرده اند. از بین کالاهایی که بر روی اتوبوس، تبلیغش را دیده اند، لوازم آرایشی و بهداشتی را خریداری کردهاند. برخلاف نیاز خود، با توجه به تبلیغ کالایی آن را خریداری کرده اند. تبلیغات بدنه اتوبوس نظر افراد را جلب کرده است. به تبلیغات اتوبوسی، تبلیغات تلویزیون های شهری، تبلیغات بیلبورد و تبلیغات مترو اعتماد دارند. اما به بروشورهای تبلیغاتی و تبلیغات فروشگاهی اعتماد چندانی ندارند. و بیشتر افراد اعتقاد دارند که: محور اصلی تبلیغات اتوبوسی ترغیب به خرید کالا است.
پرونده مقاله
این تحقیق با هدف "بررسی نقش تلویزیون بر تغییر رفتار نوجوانان" انجام گرفته است. روش این تحقیق پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه بوده است و پس از پرشدن پرسشنامهها، جداول توصیفی و استنباطی از طریق نرمافزار spss بدست آمده و تحلیل شد. جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویا چکیده کامل
این تحقیق با هدف "بررسی نقش تلویزیون بر تغییر رفتار نوجوانان" انجام گرفته است. روش این تحقیق پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه بوده است و پس از پرشدن پرسشنامهها، جداول توصیفی و استنباطی از طریق نرمافزار spss بدست آمده و تحلیل شد. جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان ارشد رشته ارتباطات دانشگاه آزاد ورودی 1389 میباشند که تعداد آنها 68 نفر است که به دلیل کم بودن جامعه آماری در این تحقیق از نمونهگیری تمامشماری استفاده شده است که تنها 47 نفر در دسترس بودهاند. بررسیهای انجام شده در این پژوهش نشان داد که والدین چندان نمیتوانند با کارکردهای منفی تلویزیون مقابله کنند، نوجوانان به میزان زیاد و خیلیزیادی با تلویزیون رابطه دارند و از آن تأثیر میگیرند. تلویزیون تاحدودی میتواند در پرکردن اوقات فراغت کودکان وسیله مفیدی باشد. تلویزیون مسائل بزرگسالان را به کودکان آموزش میدهند، تلویزیون در فعالیت کودکان اختلال ایجاد میکند. تلویزیون در رواج مصرفگرایی در کودکان و نوجوانان نقش دارد، پرکردن اوقات فراغت یکی از کارکردهای مثبت تلویزیون است که مورد توجه نوجوانان است، تلویزیون میتواند بر نوجوانان تأثیر گذار باشد، کیفیت و جذابیت تلویزیون نوجوانان را به سمت خود میکشاند، تلویزیون در یادگیری کودکان و نوجوانان اثر گذار است، تلویزیون میتواند بر میزان خشونت و پرخاشگری نوجوانان اثر گذار باشد، تلویزیون در انتخاب شغل نوجوانان تأثیر دارد و تلویزیون در منفعل کردن نوجوانان مؤثر است.
پرونده مقاله
پژوهش جاری با هدف بررسی نقش شبکه¬های اجتماعی مجازی بر سرمایه اجتماعی با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. در این تحقیق منظور از سرمایه اجتماعی، سرمایه اجتماعی حاصل از تعامل و ارتباط در فضای مجازی است. از سوی دیگر این مطالعه به بررسی سرمایه اجتماعی در دو گروه کار چکیده کامل
پژوهش جاری با هدف بررسی نقش شبکه¬های اجتماعی مجازی بر سرمایه اجتماعی با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. در این تحقیق منظور از سرمایه اجتماعی، سرمایه اجتماعی حاصل از تعامل و ارتباط در فضای مجازی است. از سوی دیگر این مطالعه به بررسی سرمایه اجتماعی در دو گروه کاربران اینترنت یعنی آنهایی که عضوشبکه اجتماعی فیس¬بوک هستند و آنهایی که عضو شبکه اجتماعی فیس¬بوک نیستند نیز پرداخته است. سرمایه اجتماعی با تلفیق دیدگاههای بوردیو، کلمن، پاتنام، فوکویاما و رویکرد سرمایه اجتماعی شبکه با مولفه¬های حمایت اجتماعی و اعتماد اجتماعی عملیاتی شده است. نمونهگیری با استفاده از روشهای خوشه¬ای¬، تصادفی و سیستماتیک با حجم نمونه 384 نفر از کاربران اینترنت ساکن شهر تهران با ضابطه سنی 15 تا 54 سال صورت پذیرفت و برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسش نامه استفاده شد. یافته¬های پژوهش نشان می¬دهند میزان سرمایه اجتماعی و حمایت اجتماعی در دو گروه مورد مطالعه تفاوت معناداری دارد. از سوی دیگر تفاوت معناداری بین میزان اعتماد به فضای مجازی در دو گروه مورد مطالعه مشاهده نشده است. بین اندازۀ شبکه کاربر در فیس¬بوک، میزان ارتباط با دیگران در فیس¬بوک و میزان استفاده از خدمات و امکانات فیس بوک و سرمایه اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. بین میزان استفاده از فیس¬بوک، تجانس دوستان کاربر در فیس¬بوک و سرمایه اجتماعی رابطه معنا داری مشاهده نشده است. نتایج بدست آمده از رگرسیون چند متغیره نشان می¬دهد که میزان ارتباط با دیگران بیشترین تأثیر را بر سرمایه اجتماعی در این تحقیق داشته است.
پرونده مقاله