در سازمانهای مختلف، بهخصوص سازمانهای رسانهای، مدیریّت وظایف متعدّدی بر عهده دارد که نظارت یکی از مهمّترین آنهاست. در این سازمانها، قاعدتاً چشمانداز و استرات‍ژی و اهداف تدوین میشوند، و زمانبندی و هزینهها و ابزارهای رسیدن به آنها، در برنامهریزیهای دقیق و ع چکیده کامل
در سازمانهای مختلف، بهخصوص سازمانهای رسانهای، مدیریّت وظایف متعدّدی بر عهده دارد که نظارت یکی از مهمّترین آنهاست. در این سازمانها، قاعدتاً چشمانداز و استرات‍ژی و اهداف تدوین میشوند، و زمانبندی و هزینهها و ابزارهای رسیدن به آنها، در برنامهریزیهای دقیق و علمی تبلور مییابند. با این حال، چگونه میتوان اطمینان داشت که فعّالیّتها، آن گونه که برنامه ریزی شده اند، و هدف ها، آن طور که مدیران میخواهند، محقّق میشوند؟ این مهمّ بدون اعمال نظارت دقیق و مستمرّ و علمی، ممکن نیست؛ به همین دلیل، نظارت به عنوان آخرین حلقة وظایف مدیریّتی، بسیار مهمّ است و نحوة اعمال آن میتواند همة وظایف مدیر را متأثّر از خود کند. در این مقال، چیستی نظارت، تفاوتش در سازمانهای رسانهای و غیررسانهای، نظارت در اخبار و برنامههای سیاسی،" تفاوتها و شباهتهای نظارت و ارزیابی" و شاخصها و مدلهای نظارت و ارزیابی بررسی میشود.
پرونده مقاله
در این تحقیق، که به بررسی چگونگی جریان اطلاعات ادبی در میان 1081 گره و 32340 پیوند انتخاب شده از میان 49212 گره و 163169 پیوند نمونهبرداری شده با روش نمونهگیری گلولهی برفی درجهای از کاربران ایرانی شبکهی اجتماعی آنلاین فیسبوک و با استفاده از سنجشها و فرمولهای تحل چکیده کامل
در این تحقیق، که به بررسی چگونگی جریان اطلاعات ادبی در میان 1081 گره و 32340 پیوند انتخاب شده از میان 49212 گره و 163169 پیوند نمونهبرداری شده با روش نمونهگیری گلولهی برفی درجهای از کاربران ایرانی شبکهی اجتماعی آنلاین فیسبوک و با استفاده از سنجشها و فرمولهای تحلیل شبکهی اجتماعی، پرداخت، علاوه بر تعیین کاربران و پیوندهای اصلی اثرگذار در این حوزه، گراف روابط آنها رسم و سنجههای مرکزیت درجهای، مرکزیت بینیت، مرکزیت نزدیکی، مرکزیت ویژهبردار، تراکم، قطر، فاصلهی ژئودسیک میانگین، پیجرنک و ضریب خوشهبندی محاسبه شد. این پژوهش که در زمستان 1390 انجام و در فروردین 1391 نگاشته شد، نخستین تحقیقی بود که در ایران با روش تحلیل شبکههای اجتماعی به تحلیل شبکهی اجتماعی آنلاین فیسبوک پرداخت، و همچنین نخستین پژوهشی با روش تحلیل شبکهی اجتماعی بود که به تحلیل روابط شبکهای با بیش از 150 هزار پیوند کوشید.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر، با هدف بررسی عوامل استقبال از سریال قهوۀ تلخ انجام گرفته است. تأکید آن بر شهروندان شهر تهران می باشد. جامعۀ آماری پژوهش 400 شهروندانی بودند که حداقل ده مجموعه (سی قسمت) از این سریال را تماشا کرده بودند. با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای شهر تهران چکیده کامل
پژوهش حاضر، با هدف بررسی عوامل استقبال از سریال قهوۀ تلخ انجام گرفته است. تأکید آن بر شهروندان شهر تهران می باشد. جامعۀ آماری پژوهش 400 شهروندانی بودند که حداقل ده مجموعه (سی قسمت) از این سریال را تماشا کرده بودند. با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای شهر تهران به چهار منطقۀ شمال، جنوب، شرق و غرب تقسیم شد و نمونه به طور سهمیه ای 200 زن و 200 مرد تعیین شد. پرسشنامۀ محقق ساختۀ این پژوهش شامل بیست و سه سؤال بسته و یک سؤال باز می باشد و مقدار ضریب آلفا برای ابزار سنجش 79/0 میباشد که از پایایی برخوردار است. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفت. نتایج پژوهش، حاکی از این است که بین ژانرکمدی سریال، شهرت کارگردان، شهرت برخی بازیگران سریال و استقبال شهروندان تهرانی از سریال قهوۀ تلخ رابطه وجود ندارد. بین ویژگی های فردی شهروندان تهرانی، فقط بین جنسیت، مجموعه عوامل بازاریابی، محتوای سریال و استقبال شهروندان تهرانی از سریال قهوۀ تلخ رابطه وجود دارد.
پرونده مقاله
مقاله تحقیقی حاضر با هدف بررسی تناسب فرهنگی و گفتمانی از طریق مقایسه گفتمان فرهنگی در فیلمهای عامهپسند و نخبهگرا انجام یافته است. مقاله در چارچوب روشهای کیفی تحلیل محتوا قرار دارد که از مفاهیم و شاخصهای مرسوم در مطالعات گفتمانی و جامعه شناختی بهره میجوید. در نمونه چکیده کامل
مقاله تحقیقی حاضر با هدف بررسی تناسب فرهنگی و گفتمانی از طریق مقایسه گفتمان فرهنگی در فیلمهای عامهپسند و نخبهگرا انجام یافته است. مقاله در چارچوب روشهای کیفی تحلیل محتوا قرار دارد که از مفاهیم و شاخصهای مرسوم در مطالعات گفتمانی و جامعه شناختی بهره میجوید. در نمونهگیری پژوهش از شیوه هدفمند استفاده شده است که اصلی‎ترین شیوه نمونهگیری در روش تحلیل گفتمانی به حساب میآید و پنج فیلم از میان فیلمهای نخبهگرا (زمانی برای مستی اسبها، بچههای آسمان، گیلانه، آفساید، زیر نور ماه) و پنج فیلم از میان فیلمهای عامهپسند (مرد عوضی، شوکران، کلاه قرمزی و سروناز، خواهران غریب، مارمولک) انتخاب شده و با هم مقایسه میشوند. فیلم عامهپسند و فیلم نخبهگرا را میتوان با توجه به بررسی و ارزیابی بافت مخاطبین و خریداران فیلم مختلف تعیین نمود. فیلمهای عامهپسند آثاری میباشند که بوسیله "عموم مردم" و مخصوصاً گروههای متوسط و پایینی آن مورد استفاده قرار میگیرند و قاعدتاً باید پرفروش نیز باشند و الا عامهپسند محسوب نخواهد شد. از این رو شاخص فروش به مثابه مناسبترین شاخص برای فیلمهای عامهپسند و مورد اقبال عموم مردم انتخاب شده است. فیلمهای نخبهگرا که آن را به سلیقه بالا و اقشار فرهنگی با سطح تحصیلات بالا میتوان ربط دارد تعریف شده. از این رو فیلمهایی که بالاترین جوایز در جشنواره های معتبر جهانی را کسب کردهاند به عنوان فیلم نخبهگرا انتخاب میکنیم. جوایز مذکور شاخص ارزش بالای هنری است که اصلیترین مشخصة یک فیلم نخبهگرا محسوب میگردد. مقاله چنین نتیجه میگیرد که در رابطه با نقشهای داستانی در فیلمهای عامهپسند و نخبهگرا بر خلاف فضاهای داستانی به تصویر کشیده که تفاوتی آشکار و بنیادین بین فیلمهای نخبه و عامهپسند نمونه تحقیق وجود داشت، ولی در مورد نقشهای داستانی با توجه به اینکه محدوده زمانی تحقیق سال (1385-1375) میباشد و یک تغییر نگرش بر سینمای ایران قابل مشاهده بود؛ یعنی رفته رفته سینمای کشور از تعلق یک ساختار بسته وارد یک ساختار باز میشود و در نتیجه یک گفتمان فرهنگی نسبیگرایانه در فیلمهای عامهپسند و نخبهگرا قابل مشاهده بود.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر مقایسه روزنامههای ایران، همشهری و جمهوری اسلامی در انعکاس پیامهای مربوط به هفته زن در دو سال 1386 و 1384 میباشد. اخبار مربوط به هفته زن در این تحقیق از جنبههای محتوای موضوعی مطلب، مهمترین نشانگاه مطلب، ماهیت مطلب، نوع خبر، مهمترین ارزشها و عناصر خبری چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر مقایسه روزنامههای ایران، همشهری و جمهوری اسلامی در انعکاس پیامهای مربوط به هفته زن در دو سال 1386 و 1384 میباشد. اخبار مربوط به هفته زن در این تحقیق از جنبههای محتوای موضوعی مطلب، مهمترین نشانگاه مطلب، ماهیت مطلب، نوع خبر، مهمترین ارزشها و عناصر خبری برجسته شده در مطلب، جهت گیری، منبع، منطقه رویداد، منشأ، کاربرد عکس و نوع عکس بکار رفته در مطلب مورد بررسی قرار گرفته است. روش مورد استفاده در این تحقیق، روش تحلیل محتوا میباشد که 12 روز از مطالب روزنامههای ایران، همشمهری و جمهوری اسلامی در دو سال 1386 – 1384 به روش تمامشمار هدفمند انتخاب و موضوعات و مسائل مرتبط با زنان، در هفته زن در این روزنامهها، مورد بررسی و سپس مقایسه تطبیقی گرفته است. نتایج حاصله از تحلیل محتوای مطالب مربوط به هفته زن در این سه روزنامه، نشانگر آن است که تنها میان محتوای موضوعی مطالب منتشر شده در هفته زن در روزنامههای یاد شده تفاوت معنیداری وجود دارد و در موارد دیگر از لحاظ نشانگاه مطلب، ماهیت مطلب، نوع خبر و دیگر جنبههای ذکر شده، تفاوت معنیداری وجود ندارد.
پرونده مقاله
مقاله پیش رو به بررسی اثر رشته تحصیلی بر خودباوری فرهنگی دانشجویان (مطالعه موردی رشته علوم اجتماعی) میپردازد. هدف کلی و اصلی در این تحقیق بررسی اثر رشته تحصیلی علوم اجتماعی در دانشگاه بر خودباوری فرهنگی دانشجویان میباشد. چارچوب نظری تحقیق براساس نظریات تالکوت پارسونز چکیده کامل
مقاله پیش رو به بررسی اثر رشته تحصیلی بر خودباوری فرهنگی دانشجویان (مطالعه موردی رشته علوم اجتماعی) میپردازد. هدف کلی و اصلی در این تحقیق بررسی اثر رشته تحصیلی علوم اجتماعی در دانشگاه بر خودباوری فرهنگی دانشجویان میباشد. چارچوب نظری تحقیق براساس نظریات تالکوت پارسونز و امیل دورکیم میباشد. روش تحقیق از نوع پیمایشی است و از پرسشنامه برای گردآوری دادهها و اطلاعات استفاده شده است. جامعه آماری متشکل است از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی میباشد. یافتهها نشان میدهند رشته علوم اجتماعی با بالا بردن میزان آگاهی و شناخت دانشجویان از فرهنگ و مفاخرملی و نیز انتقال صحیح ارزشهای فرهنگی و عناصر مذهبی به آنان موجب افزایش خودباوری فرهنگی دانشجویان میگردد. همچنین نتایج نشان میدهند بین نوع جنسیت دانشجویان رشته علوم اجتماعی و میزان خودباوری فرهنگی آنان و نیز بین گرایش تحصیلی دانشجویان رشته علوم اجتماعی و میزان خودباوری فرهنگی آنان رابطه معناداری وجود ندارد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر که با هدف بررسی نقش ارتباطات سازمانی در شکلگیری سرمایه اجتماعی در بین کارکنان دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها انجام شده است به سنجش همبستگی بین متغیر میزان استفاده از ارتباطات سازمانی با سرمایه اجتماعی و ابعاد آن (اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی) پرداخت چکیده کامل
پژوهش حاضر که با هدف بررسی نقش ارتباطات سازمانی در شکلگیری سرمایه اجتماعی در بین کارکنان دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها انجام شده است به سنجش همبستگی بین متغیر میزان استفاده از ارتباطات سازمانی با سرمایه اجتماعی و ابعاد آن (اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی) پرداخته است. روش پژوهش به لحاظ اجراء، پیمایشی، به لحاظ معیار هدف، کاربردی و به لحاظ معیار زمانی، مقطعی است. دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری شد. از آنجایی که جامعه آماری این تحقیق، تمام کارکنان دفتر (80 نفر) میباشند، بنابراین حجم، نمونه لازم نیست، چراکه تمام شمارش میباشد. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای متغیر مستقل (ارتباطات سازمانی) و متغیر وابسته تحقیق (سرمایه اجتماعی) و ابعاد آن بیانگر بالا بودن همبستگی درونی گویهها و به عبارت دیگر مطلوبیت پایایی ابزار تحقیق است. یافتههای پژوهش نشان میدهد بین سرمایه اجتماعی کارکنان و سطح تحصیلات آنها رابطه معناداری وجود دارد، بین سرمایه اجتماعی کارکنان و میزان سالهای خدمت در سازمان آنها رابطه معناداری وجود دارد، بین سرمایه اجتماعی کارکنان و ارتباطات سازمانی رابطه معناداری وجود دارد، بین سرمایه اجتماعی کارکنان و میزان استفاده از کانالهای ارتباطی رابطه معناداری وجود دارد، بین سرمایه اجتماعی کارکنان و رابطه کارکنان با مدیران (ارتباطات عمودی) رابطه معناداری وجود دارد، بین ارتباطات سازمانی و اعتماد اجتماعی کارکنان رابطه معناداری وجود ندارد، بین ارتباطات سازمانی و مشارکت غیررسمی کارکنان رابطه معناداری وجود ندارد.
پرونده مقاله
نشریات محلی دستهای از رسانههایی هستند که در دنیای رسانهای جدید در کنار انبوهی از رسانههای جدید و قدیم به کار اطلاعرسانی و انتقال پیام مشغولند؛ از اینرو در این فضای رسانهای جدید تداوم و استمرار فعالیت آنها منوط است به رعایت پارهای از شاخصهای محتوایی و فنی. هر چند چکیده کامل
نشریات محلی دستهای از رسانههایی هستند که در دنیای رسانهای جدید در کنار انبوهی از رسانههای جدید و قدیم به کار اطلاعرسانی و انتقال پیام مشغولند؛ از اینرو در این فضای رسانهای جدید تداوم و استمرار فعالیت آنها منوط است به رعایت پارهای از شاخصهای محتوایی و فنی. هر چند میتوان از معیارهای مختلفی برای استخراج شاخصهای این نشریات بهرهگرفت؛ اما شاخصهای مورد استفاده در این مقاله برگرفته از دو مفهوم رسانهبودن و محلیبودن این نشریات است و بیشتر مربوط به شاخصهای محتوایی است. از اینرو دراین تحقیق میزان رعایت این شاخصها در نشریات محلی استان کردستان بررسی میشود؛ همچنین دادههای تحقیق به روش تحلیل محتوا و از هفتهنامههای سیروان و آشتی استخراج گردید.
پرونده مقاله