بررسی نقش اموزشی رسانه ملی در اصلاح الگوی مصرف اب در بین شهروندان تهرانی
محورهای موضوعی : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )علی گرانمایه پور 1 , مجید بیگدلی نژاد 2
1 - استاد یار و عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز
2 - کارشناس ارشد علوم ارتباطات دانشگاه ازاد واحد تهران مرکز
کلید واژه: تلویزیون, اهمیت رسانهها و آموزش, آموزش رسانه ای, مخاطبان و آموزش رسانه ای,
چکیده مقاله :
هدف اصلی تحقیق حاضر "بررسی نقش آموزشی رسانه ملی در اصلاح الگوی مصرف آب در بین شهروندان تهرانی" انجام گرفته است. روش این تحقیق پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه بوده است. پس از پرشدن پرسشنامهها، جداول توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار spss بدست آمده و تحلیل شد. جامعه آماری این تحقیق را شهروندان تهران تشکیل میدهند. روش نمونهگیری نیز خوشهای چند مرحلهای است. نتایج نشان داد که اکثریت پاسخگویان در طول روز چندان تلویزیون و پیامهای آموزشی و تبلیغی در زمینه بهینه مصرف کردن آب را تماشا نمیکنند و معتقدند که برنامههای آموزشی رسانه ملی در زمینه مصرف آب که در حال حاضر پخش میشوند چندان با واقعیتهای موجود در جامعه هماهنگی نداشته است و در اصلاح الگوی مصرف آب در بین شهروندان چندان مؤثر و موفق نبوده است اما از نظر آنها رسانه ملی میتواند در تشویق افراد به اصلاح الگوی مصرف آب نقش داشته باشد و با آموزش مصرف صحیح آب توسط کارشناسان میتوان فرهنگ صحیح مصرف را در جامعه ترویج داد زیرا اگر از وسایل ارتباط جمعی به ویژه رادیو و تلویزیون به نحو صحیح و با استفاده از نظرات کارشناسی متخصصین علوم رفتاری و اجتماعی بهره برداری شود، میتواند تاثیر بسزایی در اصلاح نگرشها و ایجاد انگیزه در جهت رفتار مصرفی بهینه داشته باشد. همچنین بیشتر پاسخگویان اعتقاد دارند که استفاده از انیمیشن و جاذبههای تصویری در پیامهای آموزشی و تبلیغی در زمینه بهینه مصرف کردن آب نظر آنها را جلب کرده است و بیشترین تأثیر را بر آنها دارد و از نظر آنها تکرار پیامهای آموزشی و تبلیغی در زمینه بهینه مصرف کردن آب نیز در جلب نظر آنها نقش داشته است و اکثریت آنها بعد از دیدن برنامههای آموزشی در زمینه اصلاح الگوی مصرف آب این آموزشها را به کار میگیرند. پاسخگویان معتقدند که استفاده از چهرههای مشهور بویژه بازیگران و ورزشکاران در برنامههای آموزشی در زمینه اصلاح الگوی مصرف آب نقش زیادی در اصلاح الگوی مصرفی آنها دارد.