بررسی نقش اموزشی تلوزیون در اصلاح رفتار ترافیکی شهروندان تهرانی
محورهای موضوعی : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )نوشین اقاجانی 1 , الهام دولت پور 2
1 - استاد یار و عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز
2 - کارشناس ارشد علوم ارتباطات دانشگاه ازاد اسلامی
کلید واژه: تلویزیون و خصوصیات آن, مفهوم آموزش, مفهوم آموزش رسانهای, نقش مخاطبان در آموزش رسانهای (تلویزیون), مفهوم ترافیک, رفتار ترافیکی, اصلاح فرهنگ و رفتار ترافیک,
چکیده مقاله :
هدف اصلی تحقیق حاضر "بررسی نقش آموزشی تلویزیون در اصلاح رفتار ترافیکی شهروندان تهرانی" میباشد. روش این پژوهش پیمایشی و شش فرضیه در آن مطرح شده است. جامعه آماری این پژوهش را شهروندان تهرانی تشکیل میدهند که نمونه آن براساس فرمول کوکران 386 نفر میباشد. روش نمونهگیری به صورت خوشهای چند مرحلهای صورت گرفته است، به این صورت که از بین 22 منطقه تهران براساس قرعه پنج منطقه جغرافیایی از نواحی شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران انتخاب شد آن گاه از هر منطقه دو حوزه به صورت تضادفی و با قرعه انتخاب گردید. ابزار اندازهگیری این تحقیق پرسشنامه بوده است که پس از تکمیل آنها جداول توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار spss به دست آمد. پس از پیمایش و تحلیل دادهها و با توجه به نتایج بدست آمده میتوان گفت: بیشتر شهروندان تلویزیون تماشا میکنند اما برنامههای مرتبط با آموزش ترافیکی را کمتر میبینند و علاقه چندانی هم به دیدن این برنامهها ندارند. این امر را میتوان ناشی از کم توجهی رسانههای جمعی به مسئله ترافیک و جذابیت پایین برنامههای ساخته شده دانست. اگر برنامهها به اندازه کافی تکرار شوند و برجستهسازی صورت گیرد، امکان اینکه توجه و به دنبال آن علاقه مخاطبان افزایش یابد، زیاد است. مخاطبان برنامههای آموزشی در زمینه ترافیک را مفید میدانند و اظهار داشتهاند که این برنامهها نقش مثبتی بر ذهن و رفتار آنها داشته است، بخصوص اگر با سبکهای جذابی مثل برنامههای انیمیشنی ارائه شوند. یکی دیگر از نتایجی که میتواند مورد توجه برنامهسازان رسانهای باشد. گزارشهای زنده از تصادفات و حوادث ترافیکی است چرا که یافتهها نشان میدهد این گونه برنامهها با پخش تصویر واقعی به دلیل ایجاد هیجان توام با ترس، مخاطبان را ترغیب میکنند، برای جلوگیری از عواقب منفی و نامطلوب، اقدام به انجام رفتار صحیح ترافیکی نمایند.