تطوّر ماهیّت معشوق در شعر فارسی (از سبک خراسانی تا سبک هندی)
محورهای موضوعی : فصلنامه بهارستان سخن
هاجر عسکریان چایجان
1
(
دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد خلخال، دانشگاه آزاد اسلامی، خلخال، ایران
)
محمدرضا شادمنامن
2
(
استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد خلخال، دانشگاه آزاد اسلامی، خلخال، ایران.
)
جهاندوست سبزعلیپور
3
(
دانشیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
)
سیّدسعید احدزاده
4
(
استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد خلخال، دانشگاه آزاداسلامی، خلخال، ایران
)
حسین آریان
5
(
استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاداسلامی، زنجان، ایران.
)
کلید واژه: عشق, معشوق, تطوّر معشوق, سبکهای شعر فارسی,
چکیده مقاله :
عشق، ودیعه ای الهی است که در نهاد انسان قرار گرفته و یکی از مهمّ ترین مضامین ادبیّات هر سرزمینی است. عاشق و معشوق دو رکن اصلی در عشق هستند. جلوه های عاشق، معشوق و مفهوم عشق در ادوار مختلف به اقتضای شرایط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تغییر کرده است. معشوق به دو نوع مجازی (معشوق زمینی) و حقیقی (معشوق الهی و روحانی) تقسیم میشود. در این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی، تطوّر ها و تحوّلات جلوه های معشوق بررسی شده است تا روند تغییرات مفهوم و ماهیّت معشوق و خصلت ها و ویژگی های آن در ادوار شعر فارسی (از سبک خراسانی تا سبک هندی) مشخّص شود. از میان پنج دورة شعر فارسی، 22 شاعر برجسته از پنج دورة شعر فارسی انتخاب شده و در اشعار آن ها، ویژگی ها و تجلّیهای مختلف معشوق بررسی شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در دورة خراسانی، معشوق جلوه ای زمینی دارد و در طی دورة آذربایجانی به معشوق حقیقی نزدیک تر شده و در سبک عراقی به دلیل ورود عرفان به شعر، ماهیّتی کاملاً حقیقی می یابد. در دورة سبک هندی و وقوع، معشوق ماهیّت تلفیقی مجازی - حقیقی یافته است.
Love is a divine endowment which has been set in man's entity and is one of the most important themes in the literature of every territory. Lover and beloved are the two columns in love affair. The manifestations of lover and the beloved and the meaning of love in different periods of time have been changed by political, cultural and social conditions. Beloved is divided into two types of abstract (mundane) and concrete (divine and spiritual). In this research we have studied the evolutions and developments of beloved by descriptive – analytic method to identify the process of transformation meaning of beloved in the long periods of Persian poetry ( from Khorasani to Indian styles). From five periods of Persian poetry, we have selected 22 distinguished poets to study the different specifications and manifestations of the beloved in it. Our findings show that the beloved in the Khorasani style is mundane and in Azarbaijani period it becomes concrete and in the Araghi style, because of inclusion of mysticism in poetry, become thoroughly real one. In the Indian style it has completely changed to a combination of abstract and concrete.
الف) کتابها
ب) مقالهها
ج) پایاننامه ها
_||_