بررسی نفوذ شبکههای اجتماعی تلگرام و اینستاگرام بر میزان آگاهی سیاسی دانشجویان
محورهای موضوعی : مسائل اجتماعی ایرانعبدالعظیم پوریوسفی گابیه 1 , شهلا کاظمی پور 2 , ایرج ساعی ارسی 3
1 - دانشجوی دکترا گروه جامعه شناسی،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران مرکزی،ایران
2 - دانشیار جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
3 - استادیار وعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر ، گروه علوم اجتماعی ، ابهر، ایران
کلید واژه: آگاهی سیاسی, تلگرام, اینستاگرام, واژگان کلیدی: شبکه اجتماعی,
چکیده مقاله :
جوامع امروز با یک تحول عظیم در فناوری، دچار دگرگونی بیحدوحصری در زندگی افراد شده اند. زندگی بسیاری تحت تأثیر نفوذ این شبکهها قرارگرفته و بعد سیاسی در جوامع و آگاهی سیاسی شهروندان بهگونهای دیگر جریان دارد. هدف از این پژوهش شناسایی و رتبهبندی عوامل نفوذ شبکههای اجتماعی و بررسی تبادلات فرهنگی ناشی نفوذ شبکه های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام بر میزان آگاهی سیاسی دانشجویان است. روش تحقیق بکار گرفتهشده در این پژوهش ترکیبی بوده و در شناسایی ابعاد نفوذ شبکههای اجتماعی از روش دلفی و برای بررسی تأثیر نفوذ شبکههای موردنظر در آگاهی سیاسی دانشجویان و مقایسه نفوذ آنها در آگاهی سیاسی از روش پیمایشی استفاده شده است. یافته های حاصل از تحلیل کیفی تحقیق نشان می دهد پنج بعد تعاملی بودن، خصوصیات ساختی، خصوصیات کاربردی ، مخاطبشماری و سیاست گذاری در حوزه مدیریت بر تبادلات فرهنگی ناشی نفوذ شبکه های اجتماعی مؤثر هستند. تفاوت معناداری میان این دو شبکه تلگرام و اینستاگرام در آگاهی سیاسی گزارش نشده است. محبوبیت تلگرام و اینستاگرام در ایران غیرقابلانکار بوده و هیچ جای رقابتی با اپلیکیشن های داخلی وجود ندارد. فراگیری این دو ابزار با ویژگی فرازمانی و فرامکانی بودن آن نقش زیادی در آگاهی سیاسی افراد بهویژه قشر دانشجو کار بلد به استفاده از این ابزار دارد.
Today's societies with a huge change in technology, have undergone endless changes in people's lives. Many lives have been affected by the influence of these networks and the political dimension in societies and citizens' political awareness is different. The purpose of this study is to identify and rank influencers. Social networks and the study of cultural exchanges due to the influence of Telegram and Instagram social networks on the level of students' political awareness. Students' political analysis and comparison of their influence on political awareness The survey method has been used. Findings from qualitative analysis of the research show 5 dimensions of interactivity, structural characteristics, practical characteristics, audience and policy in the field of cultural exchange management Influenced by social networks are effective. No significant difference has been reported between the two Telegram and Instagram networks in political awareness. The popularity of Telegram and Instagram in Iran is undeniable and there is no competition with domestic applications. Learning these two tools with its trans-temporal and trans-spatial characteristics has a great role in the political awareness of people, especially students who know how to use these tools.
_||_