بررسی عوامل اجتماعی فرهنگی مرتبط با تغییر در گرایش به اعتیاد دانشجویان اردبیل
محورهای موضوعی : مسائل اجتماعی ایرانعلیرضا علیپور 1 , علی اصغر عباسی اسفجیر 2 , علی رحمانی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه جامعهشناسی اقتصاد و توسعه ، واحد بابل،دانشگاه آزاد اسلامی،بابل،ایران
2 - دانشیار، گروه جامعه شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
3 - دانشیار گروه جامعه شناسی،واحد بابل، دانشگاه آزاداسلامی، بابل،ایرانی
کلید واژه: اعتماد به نفس, دانشجویان, گرایش به اعتیاد, قوانین و مقررات در رابطه با اعتیاد, فعالیتهای فوق برنامه,
چکیده مقاله :
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش به اعتیاد دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل اﻧﺠﺎم گرفت. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل می باشد که در سال تحصیلی 98-97 مشغول به تحصیل هستند. حجم نمونه براساس جدول مورگان، می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. اطلاعات توسط پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک آزمون همبستگی و رگرسیون چندمتغیری از طریق نرمافزار SPSS صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان می دهد که بین فعالیت های فوق برنامه با گرایش به اعتیاد دانشجویان رابطه معنادار وجود ندارد. بین قوانین و مقررات در رابطه با اعتیاد با گرایش به اعتیاد دانشجویان رابطه منفی و معنادار وجود دارد. بین اعتماد به نفس دانشجویان با گرایش به اعتیاد آنان رابطه منفی و معنادار وجود دارد. همچنین بین پیشرفت تحصیلی دانشجویان با گرایش به اعتیاد آنان رابطه منفی و معنادار وجود دارد. قوانین و مقررات در رابطه با اعتیاد، اعتماد به نفس و پیشرفت تحصیلی اثر منفی و معنادار در گرایش به اعتیاد دانشجویان دارد و پیش بینی کننده معکوس آن است. فعالیت های فوق برنامه اثر معنادار در گرایش به اعتیاد دانشجویان ندارد و پیش بینی کننده معنادار آن نیست.
The study aimed to assess factors associated with the tendency to addiction. The population of this study consisted of all students at the University of Applied Science, Urmia police unit who are studying in the academic year 94-93. The sample size in this study, according to Morgan, 70, who was selected by stratified random sampling method. Data were collected by questionnaire. The findings suggest that the relationship between extracurricular activities with no significant tendency towards addiction. The laws and regulations in relation to drug addiction tendencies and significant negative relationship exist. The confidence of students with significant negative correlation is their tendency to addiction. Negative relationship between academic achievement and their tendency to addiction and meaningful. Laws and regulations related to addiction, self-esteem and academic achievement and a significant negative effect on students' tendency to addiction and its inverse predictor. Extracurricular activities, students do not have a significant effect on the tendency to addiction and not significant predictors.
_||_