تأثیر سرمایه فرهنگی بر دلبستگی شغلی در بین استادان دانشگاه محقق اردبیلی
محمد رضاپور
1
(
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال
)
جعفر ابراهیمی
2
(
دانشگاه آزاداسلامی واحد خلخال
)
کلید واژه: سرمایه فرهنگی, دلبستگی شغلی, استادان دانشگاه, محقق اردبیلی,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی و دلبستگی شغلی در بین استادان دانشگاه محقق اردبیلی میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی پیمایشی از نوع توصیفی و همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه استادان دانشگاه محقق اردبیلی میباشد که تعداد آنها برابر 300 نفر میباشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده و تعداد نمونه آماری برابر 169 نفر بهدست آمده است که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد سرمایه فرهنگی بوردیو و پرسشنامه استاندارد دلبستگی شغلی کانـونگو استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزار آماری (spss)، برای تحلیل فرضیههای تحقیق از ضریب رگرسیون تکمتغیره، آزمونهای معنیداری T و تحلیل و اریانس استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که سرمایه فرهنگی بر دلبستگی شغلی استادان دانشگاه محقق اردبیلی تأثیر مثبت معنیداری دارد. همچنین نتایج نشان میدهد که تحصیلات بر دلبستگی شغلی استادان دانشگاه محقق اردبیلی تأثیر معنیداری دارد و با افزایش تحصیلات، میزان دلبستگی شغلی نیز افزایش مییابد.
چکیده انگلیسی :
The aim of this study was to evaluate the effect of cultural capital and job involvement among the masters of Mohaghegh Ardebili University. The aim of this research is applied and the survey methodology is descriptive and correlation. The study population included all faculty members of Mohaghegh Ardabili University that their number is 300 people. Cochran formula used to determine sample size and the number of statistical samples obtained from 169 patients who were selected by random cluster sampling. For data collecting the questionnaire Bourdieu cultural capital and Kanungu job involvement questionnaire were used. Statistical software spss was used for data analysis, and for analysing these hypotheses, the Univariate regression coefficients, T-test and analysis of variance have been used. The results show that cultural capital has a significant positive effect on job involvement of Mohaghegh Ardebili University professors. Also, these results show that education has a significant impact on job attachment of Mohaghegh Ardebili University professors. By enhancing the level of education, job attachment increases.