بررسی نقش دینداری نوجوانان (19-12 ساله) در میزان همنوایی آنان با هنجارهای اجتماعی در شهر آذرشهر
محورهای موضوعی : خانوادهصمد عابدینی 1 , زینب شهری مجارشین 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال.
2 -
کلید واژه: همنوایی با هنجارهای اجتماعی, دینداری ( اعتقادات, عبادات, تشرع ), شناخت دینی,
چکیده مقاله :
موضوع تحقیق حاضر بررسی نقش دینداری نوجوانان در میزان همنوایی آنان با هنجارهای اجتماعی میباشد. مسألهای که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته این است که آیا میزان همنوایی با هنجارهای اجتماعی در میان نوجوانان دختر و پسر (19-12 ساله) با توجه به متغیر پیش بین دینداری دارای تغییرات خاصی است یا نه؟به عبارتی آیا بین دینداری و میزان همنوایی بــــا هنجارهای اجتماعی در میــان نوجوانان دختر و پســر (19-12 ساله) رابطهای وجود دارد؟ جامعهی آماری در این تحقیق تمامی نوجوانان دختر و پسر (19-12 ساله) شهر آذرشهر است که تعداد کل آنها 9083 نفر بوده است و از این تعداد طبق فرمول کوکران، نمونه آماری به تعداد 370 نفر از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب گردید. روش مورد استفاده در این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و جمعآوری دادهها و اطلاعات با استفاده از تکنیک پرسشنامهای گردآوری شده است. در آزمون فرضیهها از آزمونهای آماری rپیرسون، F-testT-testو رگرسیون استفاده شده است. بر اساس یافتههای تحقیق از میان شاخصهای اساسی متغیر پیشبین دینداری یعـنی اعتقادات، عبادات و تشرع (انجام تکالیف فردی و جمعی) با همنوایی با هنجارهای اجتماعی رابطه مستقیم و مثبتی داشتند. همچنین بین متغیر جنسیت با میزان همنوایی با هنجارهای اجتماعی تفاوت معنیداری دیده میشود بــه طوری که در بین نوجوانان دختر میزان همنوایی بیشتر از پسران است. و نیز بین متغیر رشتهی تحصیلی و پایهی تحصیلی با میزان همنوایی با هنجارهای اجتماعی تفاوت معنیداری به دست آمد. بطوری که بین پایهها و رشتههای متفاوت تحصیلی میزان همنوایی با هنجارهای اجتماعی متفاوت میباشد. بین متغیر پایگاه اجتماعی نیز و میزان همنوایی با هنجارهای اجتماعی تفاوت معنیداری بدست آمد.در نتیجه تحلیل رگرسیونی نیز بعد عملی دینداری یعنی تشرع بیشترین تأثیر را در همنوایی نوجوانان داشته است