آثار و عوارض اجتماعی و روانی سوءمصرف اینترنت به مثابه رفتاری پرخطر در محیطهای دانشجویی کشورمورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه اصفهان
محورهای موضوعی : خانوادهعلیرضا محسنی تبریزی 1 , لادن هویدا 2
1 - دانشیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
کلید واژه: احساس تنهایی, اعتیاد, رفتارهای پرخطر, سوءمصرف اینترنت, انزوای اجتماعی عزت نفس, اجتماع گریزی, افت تحصیلی و کاری احساس ضعف و فتور,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر براساس بخشی از یافتهها و نتایج تحقیق در باب رفتارهای پر خطر و آسیب شناسی محیطهای دانشجویی کشور تدوین و تنظیم گردیده است. جامعه آماری تحقیق (N) شامل 337 نفر دانشجوی زن و مرد در همهی رشتهها و در کلیه مقاطع تحصیلی است که از بین 12680 دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشگاه اصفهان و با استفاده از روش نمونه گیری احتمالی طبقه ای انتخاب شدهاند. جهت آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته و با استعانت از آزمون (IAT) دیویس، آزمون (yas) یانگ و پرسشنامه انزوا (GPIUS) و عزّت نفس روزنبرگ استفاده شده است. شش فرضیه براساس دیدگاه شناختی- رفتاری دیویس، نظریه اعتیاد محور یانگ و تئوری عزّت نفس روزنبرگ تنظیم گردید. براساس نتایج حاصل میانگین ساعات استفاده از اینترنت برای کاربران 21:48 ساعت در هفته با میانگین 3:42 ساعت در روز میباشد. 34 درصد کاربران، به اینترنت اعتیاد داشتند و همهی آن ها درجات مختلفی از افت تحصیلی و کاری، احساس ضعف و ناتوانی در انجام امور، اجتماع گریزی، تنهایی و انزوای اجتماعی و بیتمایلی به روابط و تعاملات بین فردی را از خود نشان دادندو همچنین تمایل پسران به اینترنت شیوع و تداول اینترنت در میان پسران بیش از دختران دانشجو بوده است. به طور کلّی طبق نتایج معناداری بین دختران و پسران در میزان اعتیاد به اینترنت شدیدتر از دختران بوده است. اعتیاد به اینترنت در سن 24 سالگی در مقایسه با سایر سنین بیشتر بوده است. طبق یافته های این تحقیق جوانان مورد مطالعه از قابلیت های ارتباطی اینترنت به طرز مؤثر بهره گرفته و اینترنت را مکان خوبی برای خودداری و ایجاد ارتباط یافتهاند. چت، استفادهی علمی و آموزشی، استفاده از اینترنت به عنوان یک رسانه و چک کردن ایمیل به ترتیب دارای بیشترین تعداد کاربر در جامعه ی مورد مطالعه بوده است