تبیین وتحلیل جایگاه نفس از منظر صدرا
محورهای موضوعی : فلسفه اسلامیرویا بناکار 1 , هادی واسعی 2 , محمد فولادیوندا 3
1 - دانشجوی دکتری فلسفه، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2 - استادیار گروه فلسفه، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
3 - دانشیار، گروه جامعه شناسی، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، قم، ایران.
کلید واژه: استکمال, , نفس, نفس, ملاصدرا,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف، تبیین و تحلیلی بر نفس شناسی از منظر ملاصدرا و با روش اسنادی، توصیفی و تحلیلی تدوین یافته است. ملاصدرا راز جاودانگی و نیل به سعادت انسان را در گرو دین داری و تهذیب نفس و ایمان و عمل صالح میداند از منظر ملاصدرا، چهار نوع از موجودات عالم دارای نفس هستند: نباتات، حیوانات، انسانها و افلاک. وی بر پایه مشاهده آثار حیات، در این موجودات سه گانه(به جز افلاک)، صورتی از کمال را در نظر میگیرد که بر ماده افاضه میشود و آن رانفس مینامد. پایینترین مرتبه نفس، نفس نباتی است و به دنبال آن، نفس حیوانی و شریفترین نفس، نفس انسانی است. او با مبانی وجودشناسی خویش، یعنی حرکت جوهری و تشکیک در وجود، نظریه کاملاً متفاوتی را در این بحث ارائه میدهد.صدرا نفس را امری مجرد میداند و درعین حال، با بدن اتحاد وجودی هم دارند. ایشان با اثبات حرکت جوهری و بیان قاعده جسمانیت الحدوث بودن نفس، تمایز بین بدن و نفس را از بین میبرد.واژگان کلیدی: نفس، ملاصدرا، استکمال نفس
the status of the soul in Mulla Sadra’s school of thought. According to Mulla Sadra, the secret of human immortality and happiness is religiosity, self-purification, faith and righteous deeds. Mulla Sadra believes that four types of beings in the universe, including plants, animals, humans, and the celestial souls, have souls. Observing the effects of life, in these three beings (except the celestial souls), he considers a form of perfection that is emanated to matter which is called “soul” in philosophical terms. The lowest level of the soul is the vegetable soul, then the animal soul, but the most honorable level is the human soul. Based on his existential principles, including “the theory of substantial motion” and “the theory of existential gradation”, he proposed a completely different theory in this discussion.Based on his existential principles, including “the theory of substantial motion” and “the theory of existential gradation”, he proposed a completely different theory in this discussion.Keywords: soul, Mulla Sadra, completion of the soul.
_||_