بررسی فقهی و حقوقی انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس شریف
محورهای موضوعی : فقه و مبانی حقوقفرزانه طیاری 1 , علی رضا ابراهیمی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد فقه و حقوق، دانشکده الهیات، دانشگاه قم، قم، ایران
2 - استادیار، گروه فقه و حقوق، دانشکده الهیات، دانشکاه قم، قم، ایران.
کلید واژه: بیتالمقدس, تل آویو, قاعده نفی سبیل, فلسطین, اسرائیل, سفارت آمریکا,
چکیده مقاله :
رژیم غاصب قدس یعنی اسرائیل اقدام به اشغال فلسطین کرده است. فلسطین از نظر تاریخی متعلق به مسلمانان و ساکنین واقعی آن است. سفارت آمریکا در تل آویو به قدس شریف منتقل شده است، هرچند از نظر حقوقی، مصونیت سفارت واصل شناسایی دولت ها و حکومت ها در حقوق بین الملل اصلی شناخته شده است، اما این موضوع فرع بر اصل موجودیت دولت- کشور به صورت قانونی و مشروع است که رژیم اشغالگر اسرائیل فاقد آن است. از این رو باید از نظر حقوقی این انتقال بررسی گردد. در این مقاله با نگرش فقهی - حقوقی به این مساله پرداخته شده است که اقدام ایالات متحده در انتقال سفارت از تل آویو به فلسطین اشغالی از نظر فقهی و حقوقی چه جایگاهی دارد. فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر اقدام نامشروع و غیرقانونی ایالات متحده است. نوآوری تحقیق این است که از نظر فقهی و نیز حقوق بینالملل، داشتن سفارت از سوی کشورها در اسرائیل مشروع و قانونی نیست. روش تحقیق در این مقاله توصیفی ـ تحلیلی است.
The usurped Quds regime, Israel, has occupied Palestine. Palestine is historically owned by Muslims and its true inhabitants. The US Embassy in Tel Aviv has been transferred to Quds Sharif, although legally, the embassy's immunity from recognizing governments and governments is recognized in international law, but this is a matter of legal and legitimate state-state existence. That is, the Israeli occupation regime lacks it. Therefore, the legality of this transfer should be examined. This article examines the legal status of the United States in terms of jurisprudence and jurisprudence with a legal-legal approach. The main hypothesis of the investigation is that the United States is acting illegally. The novelty of the investigation is that it is not legitimate for jurisdictions and international law to have embassies in Israel. The research method in this paper is descriptive-analytical.
قرآن کریم.
25. International Covenant on Economic ,social ,and cultural Rights,1966
26. International Covenant on civil and political Rights,1966
_||_