طراحی یک مدل خردمندی در ارتقای تصمیم گیری های ازدحامی در بازار سرمایه
محورهای موضوعی : سرمایهگذاری
عزیزاله عسکرزاده
1
(گروه مدیریت صنعتی- مالی، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان ، ایران)
اله کرم صالحی
2
(گروه حسابداری، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاداسلامی، مسجدسلیمان، ایران)
صابر ملا علیزاده زواردهی
3
(استادیار گروه مهندسی صنایع، واحد مسجد سلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجد سلیمان، ایران)
رضا تهرانی
4
(گروه مدیریت مالی، دانشگاه تهران، تهران، ایران)
کلید واژه: خردمندی, ارزشآفرینی پایدار, تصمیمگیری ازدحامی, یکپارچگی ذینفعان,
چکیده مقاله :
هدف:با افزایش پیچیدگیهای محیطی در ساختار بازارها، شکافِ هزینههای نمایندگی بین شرکت با سهامداران روزبهروز عمیقتر گردید که قدرت مدیرعامل یک معیار مهم در راستای ایجادِ تبعیض منافع بین سهامداران با مدیران یا متوازن نمودن منافع، نقش مهمی را دراینرابطه ایجاد مینماید. این پژوهش باهدف طراحی مدلِ خردمندی در ارتقای تصمیمگیریهای ازدحامی در بازار سرمایه ارائه گردید. روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف اکتشافی و از نظر نتیجه جزء پژوهشهای توسعهای و از نظر نوع داده جزء پژوهشهای آمیخته است. در بخش کیفی، اقدام به ارائه مدل خردمندی در راستای ارتقای تصمیمگیری ازدحامی در بازار سرمایه با استفاده از رویکردِ تحلیل نظری دادهبنیاد، از طریق مصاحبه با 22 نفر از خبرگان در حوزه مدیریت صنعتی، مالی، شامل مدیران و اساتید دانشگاه نموده است. سپس در بخش کمی با مشارکتِ 80 نفر از اساتید، دانشجویان دکتری، مدیران سطوح مختلفِ 50 شرکت برتر بازار سرمایه، به ارزیابی مدل کیفی طراحی شده با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری پرداخته شد. یافتهها: نتایج بیانگر آن است خردمندی مدیران در راستای کثرتگرایی ارزشهای سهامداران و ذینفعان، متأثر از ریسک ناشی از منابع اطلاعاتی متعدد، در حوزه مؤلفههای هزینهمحور، همچون تسهیل دستیابی به منابع مالی سازمانی، مؤلفههای بازار محور همچون تسهیل دستیابی به منابع مالی فراسازمانی و در مؤلفههای زیست محور چرخش اقتصاد جهانی بهسوی اقتصاد مدور متأثر میگردد. اصالت/ ارزشافزوده علمی:نتایج نشان میدهد پیادهسازی راهبردهای خردمندی برای ارتقای ارزشهای اجتماعی کثرتگرایانه میتواند به افزایش مشروعیت تصمیم از دید ذینفعان، اثربخشی رقابت، کاهش تضاد منافع در تصمیمگیری و تأکید بر ابعاد اجتماعی منجر شود
Objective: This research was presented with the aim of designing a model of wisdom in promoting crowd decision-making in the capital market.Method: In terms of exploratory purpose and in terms of results, this research is part of developmental research and in terms of data type it is part of mixed research. In the qualitative part, it has attempted to provide a wise model in order to promote crowd decision-making in the capital market using the theoretical analysis approach of the database, through interviews with 22 experts in the field of industrial and financial management, including university managers and professors. Then, in the quantitative part, with the participation of 80 professors, doctoral students, managers of different levels of the top 50 capital market companies, the qualitative model designed using structural equation modeling was evaluated.Findings: The results show that the wisdom of managers in line with the pluralism the values of shareholders and beneficiaries, affected by the risk caused by multiple information sources, in the field of cost-oriented components, like facilitating the access to organizational financial resources, market-oriented components, like facilitating the access to extra-organizational financial resources And in bio-based components, the global economy's turn towards circular economy is affected.Originality/scientific added : results show that the implementation of wise strategies to promote pluralistic social values can lead to increasing the legitimacy of the decision from the point of view of the stakeholders, the effectiveness of the competition, reducing the conflict of interest in decision-making and emphasizing the social dimensions
_||_