تحلیل محتوای مجلۀ کاربرد شیمی در محیط زیست بر پایه آنتروپی شانون با مفروضههای زیست محیطی
محورهای موضوعی : کاربرد شیمی در محیط زیستیونس کریمی فردین پور 1 , ناصر مصلحی میلانی 2
1 - گروه ریاضی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
2 - گروه فیزیک، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
کلید واژه: تحلیل محتوا, آنتروپی شانون, مفروضههای زیست محیطی, مؤلفههای آموزش محیط زیست, کاربرد شیمی,
چکیده مقاله :
این مقاله به تحلیل محتوای مجله کاربرد شیمی در محیط زیست بر اساس مفروضههای زیست محیطی با تأکید بر آموزش محیط زیست میپردازد. جامعه آماری مورد مطالعه تمام مقالات منتشر شده در شمارههای 35 الی 38 مجله است. دادههای پژوهش با به کارگیری ابزار سیاهه وارسی گردآوری و با استفاده از نرم افزار اکسل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتهاند. در این مقاله از روش تحلیل محتوای "آنتروپی شانون" برای پردازش دادهها به صورت کمی و کیفی کمک گرفته شده است. بر اساس شاخصهای آنتروپی محتوای مقالات بر اساس 7 مؤلفه اصلی و 93 مؤلفه فرعی آموزش محیط زیست مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج تحلیل نشان میدهد مؤلفههای اصلی مربوط به انسان و محیط زیست با 9 مقاله (1/32 درصد) و معضلات زیست محیطی آب با 7 مقاله (25 درصد) بیشترین فراوانی را به خود اختصاص دادهاند. مؤلفهی زباله و ارزش بازیافت با 1 مقاله فقط 6/3 درصد و مؤلفههای معضلات زیست محیطی هوا، خاک، صوت و حفاظت منابع طبیعی با 0 مقاله (صفر درصد) کمترین مقدار را به خود اختصاص دادهاند. یافتههای حاصل از فراوانی مؤلفهها نشان داده است که مؤلفههای آموزش محیط زیست از توزیع نرمال برخوردار نیستند و به بعضی از مؤلفهها پرداخته نشده است.
This article analyzes the content of the Journal of The Application of Chemistry in Environment based on environmental assumptions. The statistical population of this study is all articles published in issues 35 to 38 of the journal. Research data were collected using checklist tools and statistically analyzed using Excel software. In this paper, Shannon entropy content analysis method is used to process data quantitatively and qualitatively. Based on entropy indices, the content of articles has been studied based on 7 main components and 93 sub-components of environmental education. The results of the analysis show that the main components related to humans and the environment with 9 articles (32.1%) and water environmental problems with 7 articles (25%) have the highest frequency. The components of waste and recycling value with 1 article are only 3.6 percent and the components of environmental problems of air, soil, sound and protection of natural resources with 0 articles (zero percent) have the lowest amount. Findings from the abundance of components have shown that the components of environmental education do not have a normal distribution and some components have not been addressed.
_||_