مطالعه عوامل مؤثر جامعهشناختی بر رفتارهای هولیگانیستی تماشاگران فوتبال در لیگ برتر ایران
محورهای موضوعی : فعالیت بدنی و اجتماعی شدنحسین صدر محمدی 1 , بهرام قدیمی 2 , مهرداد نوابخش 3
1 - دانشجوی دکتری گروه جامعه شناسی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران، تهران.
2 - دانشیار ، گروه جامعه شناسی ورزش ، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
3 - جامعه شناس، استاد دانشگاه و هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایران
کلید واژه: هولیگانیسم, رفتارهای هولیگانیستی, تماشاگران فوتبال, لیگ برتر.,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از مطالعه حاضر مطالعه عوامل مؤثر جامعهشناختی بر رفتارهای هولیگانیستی تماشاگران فوتبال در لیگ برتر ایران است. هولیگانیسم، رفتارهای نابهنجار تنشآفرین که از قبل و حین و پس مسابقات مهیج فوتبال، میان تماشاچیان و هواداران مختلف و توسط اوباش یا آشوبگران (هولیگانها) در گروه تماشاگران رخ میدهند تعریف کرد. در تحقیق حاضر، هولیگانیسم از ابعاد مختلف زیستشناختی، روانشناختی و جامعهشناختی مورد تبیین و بررسی قرارگرفته است. روش تحقیق حاضر، از نوع کمی، به لحاظ کاربردی و به لحاظ زمانی مقطعی میباشد. روششناسی: روش نمونهگیری از نوع تصادفی بوده و حجم نمونه تحقیق با توجه به عدم وجود آمار مشخص از تعداد هولیگانها و تماشاچیانی که در نقش هولیگان در مجامع ورزشی مربوط به فوتبال حضور پیدا میکنند از فرمول کوکران با جمعیت بزرگ استفادهشده است که تعداد ۳۸۴ نفر برآورد گردید و جمعآوری ۳۹۳ پرسشنامه از این میآنکه به شیوه نمونهگیری تصادفی صورت گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها: پردازش، تجزیهوتحلیل آماری اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (جدولهای توزیع فراوانی، آزمونهای همبستگی، رگرسیون چند متغیری و تحلیل مسیر) انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد بین تخلیه هیجانات (423/0)، بیماریهای روحی (462/0)، احساس ناکامی (249/0)، احساس جوانی و هویت مردانگی (382/0)، احساس تعلق اجتماعی (257/0-)، محرومیت نسبی (379/0)، تبعیت از گروههای مرجع (289/0-)، انزوای اجتماعی (267/0-)، تبعیت از الگوهای انحرافی (611/0)، مصرف رسانهای (176/0)، مسئولیتپذیری اجتماعی (269/0-)، (پایگاه اجتماعی – اقتصادی (198/0-) تماشاگران و هولیگانیسم رابطه معناداری وجود دارد.
Objective: The aim of the present study is "to study the effective sociological factors on the hooliganistic behavior of football spectators in Iran's Premier League". Hooliganism defined the abnormal and tense behaviors that occur before, during, and after exciting football matches between spectators and fans and by mobs or rioters (hooligans) in the audience group. In this research, hooliganism has been explained and investigated from different biological, psychological and sociological dimensions. The current research method is quantitative in terms of application and cross-sectional in terms of time. Methodology: The sampling method is random and the sample size of the research is due to the lack of specific statistics on the number of hooligans and spectators who appear as hooligans in football-related sports gatherings. 393 questionnaires were collected by random sampling method. SPSS software was used for data analysis. Results: Processing, statistical analysis of information was done using descriptive and inferential statistics (frequency distribution tables, correlation tests, multivariate regression and path analysis). The findings of the research showed that emotional discharge (0.423), mental illness (0.462), feeling of failure (0.249), feeling of youth and masculinity identity (0.382), sense of social belonging (-0.257), relative deprivation (0.379), adherence to reference groups (-0.289), social isolation (-0.267), adherence to deviant patterns (0.611), media consumption (0.176), social responsibility (269) There is a significant relationship between spectators and hooliganism. Conclusion: Processing, statistical analysis of information was done using descriptive and inferential statistics (frequency distribution tables, correlation tests, multivariate regression and path analysis). The findings of the research showed that emotional discharge (0.423), mental illness (0.462), feeling of failure (0.249), feeling of youth and masculinity identity (0.382), sense of social belonging (-0.257), relative deprivation (0.379), adherence to reference groups (-0.289), social isolation (-0.267), adherence to deviant patterns (0.611), media consumption (0.176), social responsibility (269) There is a significant relationship between spectators and hooliganism. Objective: The aim of the present study is "to study the effective sociological factors on the hooliganistic behavior of football spectators in Iran's Premier League". Hooliganism defined the abnormal and tense behaviors that occur before, during, and after exciting football matches between spectators and fans and by mobs or rioters (hooligans) in the audience group. In this research, hooliganism has been explained and investigated from different biological, psychological and sociological dimensions. The current research method is quantitative in terms of application and cross-sectional in terms of time. Methodology: The sampling method is random and the sample size of the research is due to the lack of specific statistics on the number of hooligans and spectators who appear as hooligans in football-related sports gatherings. 393 questionnaires were collected by random sampling method. SPSS software was used for data analysis. Results: Processing, statistical analysis of information was done using descriptive and inferential statistics (frequency distribution tables, correlation tests, multivariate regression and path analysis). The findings of the research showed that emotional discharge (0.423), mental illness (0.462), feeling of failure (0.249), feeling of youth and masculinity identity (0.382), sense of social belonging (-0.257), relative deprivation (0.379), adherence to reference groups (-0.289), social isolation (-0.267), adherence to deviant patterns (0.611), media consumption (0.176), social responsibility (269) There is a significant relationship between spectators and hooliganism. Conclusion: Processing, statistical analysis of information was done using descriptive and inferential statistics (frequency distribution tables, correlation tests, multivariate regression and path analysis). The findings of the research showed that emotional discharge (0.423), mental illness (0.462), feeling of failure (0.249), feeling of youth and masculinity identity (0.382), sense of social belonging (-0.257), relative deprivation (0.379), adherence to reference groups (-0.289), social isolation (-0.267), adherence to deviant patterns (0.611), media consumption (0.176), social responsibility (269) There is a significant relationship between spectators and hooliganism.